De vakbonden in de Nederlandse luchtvaart willen dat de overheid concrete maatregelen neemt om de positie van Schiphol te versterken.
De belangen van reizigers, werknemers en van homecarrier KLM moeten worden veiliggesteld. Dit stellen de vakbonden VNV, FNV Luchtvaart, VNC, CNV Vakmensen, NVLT, VCP, De Unie en de VHKP in een position paper. Zonder concrete actie van de overheid verliest Schiphol haar positie als hub en komt ook KLM in de problemen.
De bonden protesteren ook tegen de ‘actieagenda Schiphol’ van het kabinet. Dat actieplan is oude wijn in een nieuwe zak, vinden de bonden. “Het verbeteren van de landzijdige infrastructuur is op zich een goede zaak, maar zonder concrete luchtvaartacties gaan we de internationale concurrentieslag niet winnen”, stellen de bonden.
Kosten omlaag
De bonden willen dat onder andere de beveiligingskosten omlaag gaan, dat overstappende passagiers minder gaan betalen en dat bij de toewijzing van slots meer gekeken wordt naar de toegevoegde waarde voor de luchthaven en het netwerk. Ook moeten er regels komen dat maatschappijen met een basis in Nederland zich moeten houden aan het Nederlands arbeids- en belastingrecht.
Eerlijke concurrentie
Ook nu hameren de vakbonden weer op een ‘level playing field’ in de luchtvaart. “Iedere juridische mogelijkheid moet worden gebruikt om extra frequenties via Schiphol te blokkeren totdat aan de vereisten van eerlijke concurrentie wordt voldaan”, vinden de organisaties. Die eerlijke concurrentie richt zich zowel op de maatschappijen uit de Perzische golf, die onterechte staatssteun zouden ontvangen, als op de low-cost carriers die volgens de bonden sociale premies en belastingen ontduiken.
Overheid
De overheid krijgt er in het position paper ook van langs. De beveiligingskosten op Schiphol moeten omlaag: op Frankfurt betalen maatschappijen jaarlijks 175 miljoen euro aan beveiligingskosten, in Dubai slechts 15 miljoen euro. Beide luchthavens verwerken meer passagiers, maar de kosten liggen lager omdat de overheid bijdraagt. Dat moet op Schiphol ook gebeuren, vinden de vakbonden.
Ook moet Schiphol minder dividend gaan uitkeren aan de aandeelhouders. Het meeste dividend gaat naar de overheid, als grootste aandeelhouder van de luchthaven. Het dividend dat minder uitgekeerd wordt, moet gebruikt worden om de kosten voor maatschappijen te verlagen of moet geïnvesteerd worden in de luchthaven.