• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Air France-KLM neemt SAS over

    04/10/2023

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Elk nadeel heb zijn voordeel | column Bjorn
Column

Elk nadeel heb zijn voordeel | column Bjorn

Bjorn HassertBy Bjorn Hassert19/05/2016Updated:28/08/20203 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Johan Cruijf tijdens een persconferentie in 1978 ©Rob Bogaerts
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Als student heb ik de meest uiteenlopende bijbaantjes gehad. Zo heb ik wasmachines gestapeld. Zes breed, vier lang, drie hoog. Ik leerde al snel hoe je deze ellendig zware dingen handig kon verplaatsen, zonder op de pijnbank van de fysio te eindigen.
Ook heb ik treinen schoon gemaakt. Hier leerde ik dat treinreizigers smeerkezen zijn. Vooral op de toiletten. Als ik de NS was, zou ik de toiletten in mijn treinen vervangen door een stapel luiers.

Ik werkte me toen het schompes om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. En om de collegebanken te ontvluchten, eerlijk gezegd. Ik studeerde Rechten: voor mij te abstract, stoffig en brallerig.

Vrouwe Justitia
Vrouwe Justitia

Omdat ik uit principe dingen afmaak, kon ik uiteindelijk toch met een bul onder de arm de universiteitsdeuren achter me dichtsmijten. Toch kijk ik nu met dankbaarheid terug op mijn studententijd. Net als in die talloze bijbaantjes heb ik interessante mensen ontmoet en vrienden voor het leven gemaakt. En veel geleerd, met name over mezelf. ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’, om El Salvador aan te halen.

Achteraf gezien vertoont mijn persoonlijkheid maar weinig raakvlakken met die van een succesvolle jurist. Dat bleek bijvoorbeeld tijdens een bezoek aan zo’n Van BinsbergenKerstensKamphuijs advocatenfabriek in een betonnen kolos langs de snelweg. Het is gebruikelijk dat je in het laatste jaar van je studie eens op de koffie gaat bij wat mogelijke werkgevers. Even snuffelen aan elkaar. Ik denk dat ze in mijn geval al snel het vakje ‘Ongeschikt’ hadden aangevinkt. Met een dikke rode stift.

Zelf was ik ook al tot de conclusie gekomen dat ik niet uit het juiste hout was gesneden: ik had welgeteld één pak, en kon met moeite een das knopen. Ik miste het bloemrijk taalgebruik van een Godfried Bomans. Mijn dictie leek niet op die van Frits Bolkestein. In mijn Sturm und Drang fase kreeg ik uitslag, op de gekste plekken, van het vooruitzicht om aan de slag te moeten als jurist. Uurtje-factuurtje en jasje-dasje zijn schrikbeelden die me nu nog benauwen, overigens.

Een MD-11 van Martinair Cargo
Een MD-11 van Martinair Cargo

‘Elk nadeel heb zijn voordeel’: vanuit die kantoorkolos kon ik namelijk Schiphol zien liggen. Ik hoorde de vliegtuigen. Mijn toen al ontembare reislust werd aangewakkerd. Een paar maanden later ging ik aan de slag bij Martinair. De ondernemerscultuur, no-nonsense mentaliteit en praktische aanpak hier bleken veel beter aan te sluiten bij mijn persoonlijkheid. Ik heb er inspirerende mensen leren kennen, nieuwe dingen geleerd en waardevolle ervaring opgedaan. Terugkijkend denk ik dat ik daar mijn roeping heb gevonden: luchtvaart.

Het blijft voor mij een machtig mooie sector om in te werken. Toegegeven, luchtvaart is onvoorspelbaar. Risico en onzekerheid horen erbij. Maar elk nadeel heb zijn voordeel: luchtvaart is ook enerverend, fascinerend, en laat je hart sneller kloppen. Het is mensenwerk. Wereldwijd. Dynamisch. Rocket science. Pur sang. Luchtvaart ‘doe’ je met je verstand, maar ook met hart en ziel. Ik vink al vijftien jaar lang elke dag het vakje ‘Geschikt’ aan. Met heel veel plezier, trots en dankbaarheid. En die dikke rode stift.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Bjorn Bjorn Hassert Column Martinair
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Bjorn Hassert

Bjorn houdt van schrijven en luchtvaart. En dus van Up! Bjorn is luchtvaartstrateeg, op Up vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Related Posts

Vliegen is zoveel meer

30/09/2023Renske Dragt

Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

30/09/2023Lieneke Koornstra

Vreemde eenling: Piaggio Avanti

27/09/2023Goof Bakker

Comments are closed.

Recent

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?