James Hogan, de CEO van Etihad, is ervan overtuigd dat Air Berlin en Alitalia voortgang boeken bij het indammen van de verliezen binnen de Europese markt. Etihad, grootaandeelhouder van beide partijen, is van plan om hun routenetwerken te vergroten en zo hun concurrentiepositie tegenover Lufthansa en andere traditionele maatschappijen te versterken. Daarnaast wil Hogan dat Air Berlin en Alitalia de strijd aan kunnen gaan met Ryanair, zo zei hij woensdag tegen de pers in Rome.
Hogan verklaarde: “We zijn halverwege de herstructurering van Alitalia, waarmee we minder dan twee jaar geleden zijn begonnen. We zijn op zoek naar kostensynergieën tussen Air Berlin en Alitalia, maar we zij niet van plan deze te integreren”.
Investeringen
Zelf investeert Alitalia dit jaar 400 miljoen euro in het bedrijf en wordt de mogelijkheid onderzocht om meer long-haul toestellen aan te schaffen, zo werd bekend gemaakt in een presentatie. Cramer Ball, CEO van Alitalia, gaf aan dat van dit bedrag 240 miljoen euro naar nieuwe toestellen en de renovatie van cabines gaat. Ook komen er twee nieuwe toestellen: een B777-300ER (de eerste voor Alitalia) en een A330-200.
Verliezen
Het is een stap vooruit in de toekomst van Alitalia, dat lang heeft geleden onder verliezen. In 2008 maakte het bedrijf een doorstart na een mislukte overnamepoging door Air France-KLM. De Italiaanse regering heeft de maatschappij bijgestaan om te voorkomen dat het niet meer in Italiaanse handen zou zijn, wat later werd gezien als oneerlijk voordeel. Naar verwachting is de onderneming pas in 2017 weer winstgevend.
Ook Air Berlin lijdt al lange tijd aan verliezen. In 2013 moest het eigen vermogen versterkt worden nadat meer dan 300 miljoen euro verlies werd geboekt.
Etihad
Om passagiers naar Abu Dhabi, de hub van Etihad, te loodsen heeft het bedrijf aandelen gekocht in zeven carriers uit onder andere Europa en Australië. Ook heeft Etihad een luchtvaartgroep opgericht als onderdeel van dit proces.