KLM neemt eind 2020 afscheid van de 747 als passagierstoestel. De maatschappij begon eerder dit jaar met de uitfasering van de jumbo’s.
Op dit moment vliegen er nog twintig 747’s voor passagiers bij KLM. In het komende winterseizoen verlaten opnieuw een aantal toestellen de vloot, laat een woordvoerder van KLM aan Up in the Sky weten. Hoeveel dat er exact zijn, is nog niet duidelijk. De planning is dat eind 2020 alle 747’s de vloot verlaten hebben.
Groot onderhoud
Alle passagiers-747’s werden in 2013 en 2014 nog voorzien van de nieuwe businessclass. Twee toestellen, de PH-BFT en PH-BFV zijn daarnaast ook overgespoten in de nieuwe KLM-livery. Dit gebeurde in combinatie met het uitvoeren van groot onderhoud. Deze toestellen blijven dan ook het langste in de vloot. “Op dit moment staat er nog een 747 in groot onderhoud, de PH-BFW, deze zal ook de nieuwe livery krijgen”, aldus een woordvoerder. Ook de PH-BFW vliegt tot 2020 door.
De 747-400’s van KLM zijn gebouwd tussen 1989 en 2002. Achttien toestellen zijn gekocht, twee vliegtuigen worden geleased. Van de twintig toestellen zijn er vijf ingericht als volledige passagiersuitvoering, de andere vijftien zijn ‘combi’s’ en bieden ook ruimte voor vracht. In de passagiersuitvoering kunnen 408 personen mee, in een combi passen 268 passagiers.
Vrachttoestellen
Naast de twintig passagierstoestellen vliegen bij KLM Cargo nog drie 747 in een vrachtuitvoering. Wanneer deze toestellen de vloot verlaten, is niet duidelijk. Dit is ook afhankelijk van de invulling van de vrachtdivisie van Air France-KLM.