Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025

    VN-organisatie: Rusland schendt luchtrecht bij MH17

    13/05/2025

    Air France-KLM profiteert mee van investering

    13/05/2025

    KLM-top krijgt minister van Financiën achter zich aan

    12/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»België»Belgen in de luchtvaart: publicist Daniël Brackx | Longread
België

Belgen in de luchtvaart: publicist Daniël Brackx | Longread

Remco de WitDoor Remco de Wit22/05/2016Update:18/07/2022Leestijd: 7 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Bart Roselle (BAF)
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de serie ‘Belgen in de luchtvaart’ vandaag een interview met auteur Daniël Brackx. Daniël heeft een brede belangstelling die we zien terugkomen in zijn hobby’s en werk: muziek, economie, geschiedenis en natuurlijk luchtvaart. Daarbij heeft hij niet alleen een vaardige pen, maar neemt ook graag zijn spiegelreflex ter hand. We laten Daniël zelf aan het woord.

Wie is Daniël Brackx?
” Als een babyboomer geboren in 1950 groeide ik op aan de Belgische kust in Oostende. De zee stond altijd centraal in mijn leven en toen ik mijn studies als economist afgemaakt had voldeed ik mijn militaire dienstplicht logischerwijze bij de Belgische Marine. Mijn toen al grote interesse voor de luchtvaart ging op dat moment echter wel even op een laag pitje staan omdat ik mijn andere passie, muziek spelen, uitbouwde als bassist bij verschillende rockgroepen. Vanaf eind jaren zeventig schreef ik honderden luchtvaartartikels in diverse Europese en Amerikaanse luchtvaarttijdschriften. Verder ben ik ook auteur (of co-auteur) van zestien boeken, meestal rond het thema (Belgische) luchtvaart waarvan een aantal in opdracht van de Belgische Luchtmacht.”

Hoe ben je in je jeugd in aanraking gekomen met de luchtvaart?
” Als kind woonde ik in de aanvliegroute van het vliegveld van Oostende. Al vlug was ik gepassioneerd door de Vickers Vikings, Douglas DC-3’s, Airspeed Ambassadors en de vele ‘Silver City’ Bristol (Super)Freighters. Ik nam elke vrije donderdagnamiddag (toen moest je nog op zaterdag naar school…) te baat om naar het vliegveld te fietsen, gewapend met mijn Agfa Box camera voor acht 6 x 9 opnames. Op een zonnige namiddag in 1961 verscheen uit het niets een formatie van drie (of vier) Supermarine Spitfires in RAF kleuren die dan op de koop toe, een perfecte ‘formation break’ maakten, alvorens te landen. Deze voormalige Belgische Luchtmacht Spitfires behoorden toe aan de firma ‘Cogea Nouvelle’ die luchtdoelen sleepten in opdracht van de Belgische Strijdkrachten. Veel later vernam ik dat deze toestellen terug kwamen van opnames voor de epische film ‘The Longest Day’. Van toen af aan zou de Belgische Luchtmacht mijn passie worden en heeft deze interesse zelfs deels mijn professioneel leven bepaald. ”

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

Wat voor werk heb je gedaan in de luchtvaart?
” Ondertussen was ik een loopbaan begonnen bij de Europese Commissie in Brussel waar ik na afloop van tijd tot Luchtvaart- en Defensie analist werd benoemd. Dit hield voornamelijk in dat ik uit de massa informatie, die mijn dienst elke dag binnenkreeg, analyses moest maken. In de vorm van wekelijkse briefings gaf ik dat door aan de hoogste Europese politieke instanties. Daarnaast onderhield ik ook de EU-contacten met de ‘key players’ van de Europese luchtvaartindustrie. Ondertussen heb ik de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar blijf me ten volle inzetten voor luchtvaart gebonden projecten.”

Hoe heb je de aanslag van eind maart op Brussels Airport beleefd?
” Op het moment van de afschuwelijke aanslagen op ondermeer Brussels Airport was ik op zending voor mijn nieuwste boek in opdracht van de Luchtmacht. Ik reed samen met mijn militaire begeleider net ter hoogte van de controletoren, nog geen twee kilometer verwijderd van de inschepingshall. Over de radio hoorden we heel snel wat er was gebeurd, maar hebben verder (gelukkig) niets gezien. De militaire basis waar wij ons die dag bevonden werd als gevolg van deze terreurdaad hermetisch afgesloten. Dit is één van die dagen welke altijd in je geheugen gegrift zal blijven.”

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

Je werkt momenteel als auteur/freelance journalist. Wat voor projecten doe je zoal?
” Voor het ogenblik werk ik aan twee boeken in opdracht van de Belgische Luchtmacht. Een eerste boek beschrijft de geschiedenis van de Luchtmacht over de laatste 70 jaar. In september is het precies 70 jaar dat de Belgische Luchtmacht opgericht werd als onafhankelijke strijdkracht. Het tweede boek accentueert de operationele capaciteiten van de Luchtmacht. Beide werken zullen vanaf 25 juni (tijdens de Belgian Air Force Days in Florennes, daarna in de betere boekhandel) samengebundeld verkocht worden. Voor het historische boek heb ik vooral geput uit mijn eigen enorm archief. Voor het actuele boek kon ik, naast mijn eigen fotowerk, ook een beroep doen op gespecialiseerde militaire fotografen. Op die manier was het mogelijk om specifieke fotomomenten te organiseren zowel in vlucht als op de grond. Dit was een erg intens project door het feit dat ik voor de twee boeken maar zes tot zeven maanden beschikbaar had. Ondertussen ben ik al benaderd geweest voor enkele nieuwe boekprojecten waarover ik echter nog niet veel kwijt kan. Eerst en vooral volgt een goede vakantie!”

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

 

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

 

 

 

 

 

 

Waar bestaat je luchtvaarthobby uit?
” Door wat ouder te worden en meer tijd ter beschikking te krijgen ben ik mijn luchtvaarthobby meer en meer van de geschiedkundige kant gaan benaderen. Ik werk ondertussen ook al 40 jaar op de Luchtvaartafdeling van het Koninklijk Legermuseum in Brussel. Daarvan een groot gedeelte als Public Relations, zodat het eigenlijk wat terugkeren is naar mijn ‘roots’. Enkele jaren terug heb ik samen met een paar vrienden beslist om al onze archieven te digitaliseren en samen te brengen. Ondertussen kunnen we beschikken over een collectie van niet minder dan een miljoen foto’s en documenten over de Belgische luchtvaart. Ik hoop in de toekomst nog enkele boekprojecten te kunnen afwerken en vooral de tijd te vinden om de duizenden oude negatieven van mijn verzameling in te scannen. Zo kunnen deze bijdragen tot het bestuderen van de Belgische luchtvaartgeschiedenis.”

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

Naast het schrijven neem je ook graag de fotocamera ter hand. Wat voor apparatuur gebruik je?
” Zoals ik al aanhaalde nam ik al op heel jonge leeftijd foto’s, evenwel met apparatuur van vooroorlogs technologie, wat niet altijd borg stond voor succes. Gelukkig was mijn vader ook een goede amateur fotograaf en kon ik al in het begin van de zestiger jaren af en toe zijn Voigtlander gebruiken met enkele Agfa CT-18 diafilms. Na wat experimenteren met ondermeer de Yashica Lynx 5000 en Minolta toestellen belandde ik uiteindelijk bij de nu legendarische Canon AE-1. Dat merk ben ik sindsdien trouw gebleven. Ik gebruik nu de Canon 6D en 7D met lichtgevoelige lenzen, zoals de EF 24-70mm F/2.8 en de EF 70-200mm F/2.8 IS. Goede fotografie vraagt mijns inziens een aanzienlijke portie voorbereidend werk. Je hebt dan al op voorhand bepaalde elementen onder controle en je kunt je dan meer toeleggen op specifieke technieken. Natuurlijk is dit behoorlijk moeilijk als je luchtvaart als onderwerp kiest, waarbij de actie eigenlijk razendsnel verloopt. Door mijn werk voor de Luchtmacht heb ik verschillende niet alledaagse mogelijkheden kunnen creëren, die je foto’s net dat ietsje meer geven. Ik blijf er ook van overtuigd dat de ervaring met niet digitale en niet automatisch apparatuur een enorm goede leerschool is geweest die nu nog altijd van pas komt.”

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

Waar kunnen de lezers van Up in the Sky je foto’s bewonderen?
” Naast de illustraties in mijn verschillende publicaties kun je mijn fotowerk ook nog terugvinden op mijn website www.belgian-wings.be of op de Facebook pagina van mijn site onder ‘Belgian Wings’. In de cafetaria van de Luchtvaartafdeling van het Koninklijk Legermuseum kun je ook zwart wit werk van mijn hand bekijken.”

 

 

 

 

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

 

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

 

 

 

 

 

 

© Daniël Brackx
© Daniël Brackx

 


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
België Luchtmacht luchtvaartfotografie Rubrieken
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025Redactie

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025Redactie
Recent

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025

KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

14/05/2025

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025
Populair

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Russen in actie tegen eigen Superjet 100

09/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?