fbpx
Flight ReportsNieuwsReviews

Flight Review: Jet Airways ATR 72-500

Een zakenreis in India met Jet Airways

VLUCHT Bengaluru (Bangalore) – Chennai – Bengaluru
Categorie: Indiase Masala 😉
Waardering*: Waardering_Recensie_Sterren_3

Jet Airways is de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van India. Het hoofdkwartier is gevestigd in Mumbai. De maatschappij werd opgericht in 1992 en was tot 2010 de grootste Indiase airline; in dat jaar nam IndiGo de koppositie over. Sinds 2013 heeft Etihad een bijna 25% marktaandeel in Jet Airways. Jet Airways concurreert in eigen land met andere low cost carriers zoals SpiceJet en IndiGo maar biedt ook full service vluchten aan naar het Midden-Oosten, Europa en Noord Amerika. De maatschappij heeft een code share met onder meer Air Berlin, Delta Airlines, United en KLM.

Een retourticket Bengaluru-Chennai kostte ons 80 Euro, een relatief hoog bedrag vergeleken met bovengenoemde Indiase concurrenten, die dezelfde vlucht voor onder de 30 euro aanboden (maar op minder aantrekkelijke tijden), maar naar Europese maatstaven nog altijd schappelijk.

Check-in
Jet Airways heeft een eenvoudige, gebruikersvriendelijke mobile app (iPhone) waarop online inchecken erg gemakkelijk is. Het is in de app ook mogelijk direct voor de terugvlucht in te checken, iets wat zeker niet van iedere maatschappij gezegd kan worden.

Jet Airways ATR 72-500 ©Arne Moll / Up in the Sky
Jet Airways ATR 72-500 ©Arne Moll / Up in the Sky

Mijn collega’s en ik kwamen met onze digitale boarding passes helaas niet ver. Bij de security check in Bengaluru bleek dat we de boarding passes toch echt hadden moeten uitprinten omdat deze door een beveiligingsbeamte gestempeld moet worden. Dit kostte ons ongeveer een half uur, niettemin hadden we voldoende tijd om op de luchthaven van Bengaluru een uitstekend ontbijt met vers fruit, omelet naar keuze, goede koffie en zelfs een pannenkoek te nuttigen voor 400 Roepies oftewel 5 Euro per persoon.

Met een bus werden we naar het platform gebracht. Het toestel waarmee we in een krap uurtje naar Chennai (voorheen Madras) vlogen was een ATR 72-500, een tweemotorig turboprop toestel met 16 rijen. Gezien de zware pre-Moessonregens met in de verte geregeld bliksem in zowel Bengaluru als Chennai, boezemde dit lichtgewicht toestel sommige passagiers nou niet direct vertrouwen in. Niettemin staat het toesteltype bekend als betrouwbaar.

Stoel
Bij het instappen bleek waarom bij ondanks tamelijk late check-in onze stoelen voorin het toestel (rij 2) nog vrij waren: instappen kon alleen via de achteringang, en dus kon wie voorin zat ook pas als laatste weer uitstappen. Niet doen dus als je haast hebt.

De vlucht vertrok geheel tegen de verwachting in, precies op tijd. De stoelen zelf, opgesteld in rijen van twee, boden behoorlijk veel beenruimte, vergelijkbaar met de Economy Plus op veel Europese vluchten.

Safety card Jet ATR ©Arne Moll - Up in the Sky
Safety card Jet ATR ©Arne Moll – Up in the Sky

Service
Ook de service van de twee stewardessen was uitstekend: ze deelden tot twee keer toe water in flesjes uit en kwamen langs met een zeer ruime keuze aan versnaperingen (belegde broodjes), waarbij in het uiterst diverse India natuurlijk ook rekening gehouden was met vegetariërs en zelfs veganisten – kom daar maar eens om op een Europese vlucht! Een andere prettige bijkomstigheid voor ons was dat alle aankondigingen in het Engels plaatsvonden. Ook de captain en de first officer bleek op zowel de heen- als de terugvlucht vloeiend Engels te spreken.

Entertainment
Het zal geen verbazing wekken dat op zo’n korte vlucht geen in-flight entertainment werd aangeboden.
Dat hoefde trouwens ook niet, want het onweer bood, vooral tijdens de landing op de terugvlucht, voldoende afleiding. Niet iedereen was er blij mee, maar de captain legde met rustige stem uit dat er niets aan de hand was, en dat was ook zo.

Conclusie
Al met al was de vluchtervaring met Jet Airways positief. Verwacht zeker geen overdaad en luxe, maar afgezien van de turbulentie en ruim een uur vertraging in Chennai (met dank aan het noodweer aldaar), was de vlucht aangenaam, de service goed en de prijs-kwaliteitverhouding alleszins schappelijk.

Door: Arne Moll

*Sterren worden uitgedeeld door de maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC vlucht.

Bestel nu een uniek custom made raampaneel!

Dit unieke raampaneel uit een Boeing 737-BBJ kun je naar eigen smaak laten bewerken.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button