Alitalia neemt in 2017 de Boeing 777-300ER in gebruik. De maatschappij vliegt nu alleen met de kleinere 777-200.
Dat er een nieuw toestel komt, is mogelijk door het partnership met de Etihad Aviation Group, schrijft de Arabische krant The National. Etihad Airways nam in 2015 een belang van 49 procent in de Italiaanse maatschappij en levert in 2017 de eerste 777-300ER voor Alitalia.
“We denken dat Alitalia een widebody-vloot van veertig toestellen kan hebben”, stelt Etihad-CEO James Hogan. Etihad heeft via partners toegang tot 787’s, A350’s en tweedehands A330’s, legt Hogan uit. De maatschappij heeft 25 B777-300ER’s in de vloot.
“We hebben al enkele toestellen bij Alitalia geplaatst, maar we willen zeker weten dat we de Italiaanse hubs kunnen voeden”, aldus Hogan, die erop hint dat Etihad de Italianen van meer toestellen zal voorzien. De long-haul vloot van Alitalia bestaat op dit moment uit 25 toestellen: elf B777-200ER’s en veertien A330-200’s.
Toestellen
Etihad levert vaker toestellen aan haar partnermaatschappijen – en andersom. Air Serbia kan vanuit Belgrado long-haul vluchten uitvoeren naar New York, met een A330 van Etihad. De golfmaatschappij leent ook vliegtuigen in van bijvoorbeeld Jet Airways en zet die in op de eigen routes.
Verlies
Alitalia boekte in 2015 een verlies van 199 miljoen euro; in 2014 was dat nog 580 miljoen. Etihad wil van de maatschappij weer een grote Europese speler maken en investeert veel in het bedrijf.