Ryanair heeft de winst zien stijgen met 43% in het afgelopen boekjaar. Ook het aantal klanten en de omzet steeg flink door.
Een Ryanair boekjaar loopt van maart tot maart. De omzet in het afgelopen volledige jaar ging naar € 6,6 miljard, een 16% stijging ten opzichte van het jaar daarvoor. Er waren 106,4 miljoen passagiers in dat jaar. Ruim boven de 100 miljoen waar Ryanair in de voorspelling van anderhalf jaar geleden op hoopte.
Winst
De winst steeg met 43% naar € 1,2 miljard
O’Leary zegt in een reactie dat de maatschappij de traffic en winst in alle vier kwartaal flink heeft laten groeien. “Het Always Getting Better programma werpt zijn vruchten af met miljoenen extra klanten die met een low-cost maatschappij vlogen.”
Meer passagiers
Waren er het jaar daarvoor nog 90.6 miljoen klanten, nu steeg het aantal met 18%. Het is de eerste maatschappij ter wereld met meer dan 100 miljoen passagiers in een kalenderjaar. De gemiddelde prijs van een vlucht zakte een procent naar € 46,67.
In het boekjaar zijn 41 nieuwe B737 toestellen geleverd. Er zijn zeven bases geopend (Belfast, Berlijn, Corfu, Gothenburg, Ibiza, Milaan Malpensa en Santiago). Daarnaast kwamen er 100 nieuwe routes bij.
Loadfactor
Eén van de belangrijkste indicatoren is de loadfactor, de gemiddelde bezettingsgraad van een vliegtuig. Deze was afgelopen boekjaar 93%. Twee jaar geleden stond het percentage nog op 83. Van alle vluchten vertrekt 90% op tijd, volgens Ryanair één van de hoogste getallen in de industrie.
Olie
Doordat van te voren kerosine ingekocht was (hedging) lag de gemiddelde prijs relatief hoog op $ 90 per vat. Voor het komende jaar is 95% van alle benodigde brandstof gehedged op $ 62 per vat. De dollar staat hoger, de goedkopere olie gaat omgerekend naar euros € 200 miljoen opleveren. Voor 2018 is al 44% van de brandstof ingekocht voor $ 44.
Vooruitzicht
Ryanair ziet de toekomst rooskleurig in. Het piekseizoen is nu al 2% beter geboekt dan vorig jaar. De gemiddelde ticketprijs is wel lager. De loadfactor voor dit jaar wordt voorspeld op 93%, hetzelfde als afgelopen jaar. Het aantal passagiers moet met 9% stijgen naar 116 miljoen. De capaciteit in heel Europa is groter omdat ook de concurrentie voordelen hebben van de lage olieprijs. De kosten (exclusief olie) zouden met 1% omlaag moeten gaan.
De verwachting is dat komend jaar de winst met 13% doorstijgt naar € 1,4 miljard.