Ryanair verlaagt het komende jaar de ticketprijzen met zeven procent. Op deze manier wil de maatschappij de concurrentie voor blijven en moeten de vliegtuigen vol blijven.
De Ierse low-cost carrier maakte vanochtend de jaarcijfers over het financiële jaar 2015 bekend: De omzet in het volledige jaar ging naar € 6,6 miljard, een stijging van zestien procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Er werden 106,4 miljoen passagiers vervoerd, ruim boven de 100 miljoen waar Ryanair in de voorspelling van anderhalf jaar geleden op hoopte.
Goedkopere tickets
Om de groei door te kunnen zetten, verlaagt de maatschappij in het komende financiële jaar de ticketprijs. “We verwachten dat de ticketprijs ongeveer zeven procent daalt”, aldus CEO Michael O’Leary bij de presentatie van de jaarcijfers.
load active
Ryanair maakt gebruik van de zogeheten ‘load active/yield passive’- strategie. Dit houdt in dat bij de maatschappij de loadfactor leidend is. De ticketprijs wordt verlaagd om de loadfactor op een hoog peil te kunnen houden. Volgens CEO Michael O’Leary zorgt een hoge loadfactor voor lagere kosten, zowel op de grond als aan de personeelskant.
O’Leary verwacht het komende jaar meer winst te maken, ondanks de lagere ticketprijzen. Die winstverwachting heeft vooral te maken met de olieprijs.
Olieprijs
Veel maatschappijen schreven over 2015 zwarte cijfers door de lage olieprijs. Ryanair betaalde het afgelopen jaar relatief veel voor de kerosine via fuel hedging. De maatschappij betaalde $ 90 per vat. Voor het komende jaar is 95 procent van alle benodigde brandstof vastgelegd op $ 62 per vat. De dollar staat hoger, de goedkopere olie gaat omgerekend naar euro’s € 200 miljoen opleveren.