Air France Industries (AFI) en KLM Engineering & Maintenance (KLM E&M) bouwen in Frankrijk een nieuwe fabriek om vliegtuigmotoren te onderhouden.
De fabriek wordt gebouwd in samenwerking met Safran Aircraft Engines, één van de grootste motorenbouwers. Safran verkoopt in een joint-venture met General Electric de motoren van CFM International. Om de fabriek mogelijk te maken, zijn de onderhoudsafdelingen en Safran een joint-venture aangegaan.
“De oprichting van deze joint-venture markeert een nieuwe fase in Safran’s relatie met Air France”, aldus Philippe Petitcolin, CEO van Safran. Ook Alexandre de Juniac, scheidend topman bij Air France-KLM is verheugd over de oprichting van de nieuwe firma. “Met deze state-of-the-art fabriek verstevigen de onderhoudsafdelingen hun technologische expertise en verbeteren ze hun concurrentiepositie”, stelt De Juniac.
Motoren
De beide partijen investeren samen meer dan twintig miljoen euro in het nieuwe bedrijf, dat in 2020 op volle sterkte moet draaien. Er werken dan ongeveer 250 medewerkers. Het bedrijf gaat zich richten op het onderhoud van de CFM56, een veelgebruikte motor voor narrowbodies, de GE90-motor van de Boeing 777 en de GP7200, die de Airbus A380 aandrijft. Air France en KLM maken veelvuldig gebruik van de drie motortypes.
15.000 vierkante meter
De fabriek wordt gebouwd in Raismes, in het noorden van Frankrijk. Het complex, dat vlak over de Belgische grens ligt, krijgt een oppervlakte van 15.000 vierkante meter.