Boeing heeft de eerste 787 voor Air Austral afgeleverd. De maatschappij is de eerste Franse gebruiker van de Dreamliner. Het toestel werd als één van de eerste 787’s gebouwd.
Air Austral is gevestigd op het eiland La Réunion. Met de 787-8 gaat de maatschappij een rechtstreekse verbinding aanbieden naar Parijs. “Dit toestel is het meest geavanceerde in de wereld”, prijst Air Austral CEO Marie-Joseph Male de Dreamliner.
Bij Boeing is ook tevredenheid over de aflevering. “Het is een eer om de eerste 787 af te leveren aan Air Austral, de eerste Dreamliner voor een Franse maatschappij”, aldus Van Rex Gallard, vicepresident sales voor Latijns-Amerika, het Caribisch gebied en Afrika.
Niet nieuw
Het toestel dat Boeing afleverde, is geen splinternieuw vliegtuig. De bewuste 787 rolde als 22e toestel van de band en werd gebouwd voor ANA. De Japanse carrier weigerde het toestel echter in ontvangst te nemen. Bij ANA en Japan Airlines vloog in 2013 een aantal keer een batterij in brand. De 787’s werden hierdoor in Japan tijdelijk aan de grond gezet.
Ook het Russische TransAero had geen interesse in de Dreamliner. Daarom werd het vliegtuig weer bij Boeing op Paine Field gestald, in afwachting van een koper.
Terrible teen
In oktober neemt Air Austral nog een 787 af. Ook dit toestel is niet nieuw en was eerder bestemd voor ANA en Lion Air, die het toestel allebei weigerden. Deze 787 had bij Boeing lijnnummer 15. De eerste toestellen staan bekend als ‘terrible teens’ omdat ze aan het begin van het productieproces gemaakt zijn. De toestellen die toen gebouwd werden, zijn zwaarder dan de Dreamliners die nu van de band rollen.
Boeing probeert de terrible teens al jaren te slijten. Onder andere Ethiopian Airlines heeft een aantal toestellen gekocht.