Ryanair wil vanaf Amsterdam behalve naar Dublin, naar nog vijf Europese steden vliegen. Dat zei CEO Michael O’Leary van de maatschappij tegen Up in the Sky. De steden die Ryanair vanaf Amsterdam zou willen bedienen zijn: Rome, Madrid, Barcelona, Berlijn en Londen Stansted, allemaal luchthavens waar Ryanair een basis heeft.
“And that’s it,” aldus de flamboyante Ier. Up in the Sky bracht samen met andere Nederlandse media een bezoek aan het hoofdkantoor van de maatschappij. “Who needs Schiphol?”, stelde O’Leary retorisch. Ryanair in ieder geval niet. “We zullen er ook nooit een grote basis beginnen.” Ryanair vindt Amsterdam te duur en de maatschappij zegt niet de juiste slots, aan de randen van de dag, te kunnen krijgen.
H-pier
Volgens Kenny Jacobs, de chief marketing officier (CMO) van de maatschappij, is het verkrijgen van goede slots op zich misschien niet het grootste probleem. Ryanair opereert net zoals easyJet vanaf de H-pier op Schiphol. “Dat werkt uitstekend voor ons, daar kunnen we de omdraaitijd van 25 minuten waarmaken, maar aan die pier is te weinig ruimte voor uitbreiding.”
Voor het komende winterseizoen staan er geen grote veranderingen op stapel voor Ryanair in Nederland. “Misschien wat kleine aanpassingen,” zei Jacobs zonder in detail te treden. Op de vraag waarom Ryanair eigenlijk niet op Rotterdam vliegt, moest hij het antwoord schuldig blijven. “De vraag wordt ons wel vaker gesteld. Misschien gaan we het in de toekomst wel doen.” Dat zegt weinig, Ryanair geeft wel vaker aan dingen in de toekomst misschien te willen gaan doen, zonder er ooit op terug te komen.
Feederen
De grootste low-costmaatschappij van Europa lijkt inmiddels wel serieus werk te maken van het feederen van maatschappijen die long haul-vluchten aanbieden. Zo begint nog dit jaar een ‘pilot’ met Norwegian. “Daar zullen we na de zomer een begin mee maken op Londen Gatwick. Michael heeft alle maatschappijen aangeschreven met het aanbod om passagiers voor hun long haul-vluchten aan te leveren. Aer Lingus zei daar in eerste instantie nee op, maar IAG-topman Willie Walsh gaf later aan wel interesse te hebben,” aldus Jacobs. “IAG (met British Airways, Vueling, Aer Lingus en Iberia, red.) zou als geheel een mooie partner daarvoor zijn.”
Jacobs verwacht dat Ryanair in eerste instantie een feederovereenkomst met IAG zal sluiten. “Dan volgt de rest wellicht ook. Voor Lufthansa zijn onze bases in Duitsland een pluspunt. Air France-KLM lijkt de minst waarschijnlijke partner, omdat we in Frankrijk en Nederland niet zo groot zijn. Die staan onderaan de lijst.”
Volgens Ryanair zit de winst in zo’n samenwerking hem voor de legacy carriers in het feit dat zij de toestellen beter gevuld krijgen. “En wij verdienden er geld aan.” Ryanair wil daarbij geen enkele verantwoordelijkheid voor de afhandeling van de koffers, voor de passagiers nog net wel. “De systemen moeten dan wel op een of andere manier aan elkaar gekoppeld worden.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!