Het nieuwe vliegveld van Berlijn loopt achter op de toch al strakke planning om eind 2017 open te gaan. Het lijkt onwaarschijnlijk dat een opening in 2017 gehaald gaat woord. De toezichthouders gaan volgens het Duitse Tagesspiegel al uit van 2018.
Het vliegveld heeft problemen met de rookafvoer bij brand in de ondergrondse tunnel naar het treinstation. Als de vergunning rond brandveiligheid van het vliegveld niet uiterlijk volgende maand wordt afgegeven is het onwaarschijnlijk dat het vliegveld eind 2017 open kan, zegt Stephan Loge. Loge is hoge ambtenaar en verantwoordelijk voor het afgeven van vergunningen en zegt dit tegen Duitse radio RBB24.
Treinen
Als er brand uit breekt in de terminal en er rijden nog treinen door het station dan zullen deze de brand aanwakkeren door de luchtverplaatsing. Tegelijk wordt de rook veel meer verplaatst dan de bedoeling is. De tunnel tussen het station en terminal is hier niet voldoende op voorbereid. Dit zorgt voor gevaar op vele punten op het vliegveld.
Berlin-Brandenburg Airport heeft afgelopen week nieuwe tekeningen ingeleverd. In juni moeten er simulaties plaatsvinden om aan te tonen dat het gebouw aan de eisen voldoet. Dit proces had enkele maanden geleden al afgerond moeten zijn. Er zijn dus nog meer vertragingen.
Er is bijna geen ruimte voor fouten meer als de deadline van eind 2017 gehaald moet worden. De nieuwe CEO van de geplaagde luchthaven zegt er echter nog steeds vertrouwen in te hebben.
Brand
Het vliegveld kampt al veel langer met problemen bij de brandpreventie. Vanuit esthetisch oogpunt is niet gekozen voor een conventioneel rookafvoersysteem van ramen in het dak van de terminal die open gaan. Warme lucht stijgt op en zo kan een groot deel van de rook zijn weg naar buiten vinden. De Duitsers hebben dit technisch op willen lossen met afzuiginstallaties. Deze hebben voor veel vertraging in de bouw gezorgd.
Vertraging
De oorspronkelijke openingsdatum stond gepland voor 2010. Dit is meerdere keren uitgesteld. Ook kost de luchthaven inmiddels al het dubbele van wat destijds begroot was. Berlin-Brandenburg Willy Brandt Airport moet alle luchthaven rond Berlijn overnemen. Door de late opening is het echter waarschijnlijk al te klein en zal een terminal op het nabij gelegen Schönefeld opgeknapt worden en open blijven tot een uitbreiding klaar is in 2023. En zelfs dan moet Schönefeld mogelijk nog open blijven.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!