Eindhoven Airport gaat vanaf maandag ruim twee weken dicht. Van 30 mei tot 16 juni is er geen vliegverkeer mogelijk op de luchthaven.
Beste tijd
De toplaag van de start- en landingsbaan moet vernieuwd worden. Volgens de woordvoerder is voor deze periode gekozen in samenspraak met de airlines, die gebruikmaken van de luchthaven.
De ruim twee weken dat de luchthaven op slot gaat, valt nu precies tussen twee hele drukke periodes in, de meivakantie en de zomervakantie. Liever had Eindhoven Airport gezien dat de werkzaamheden in een nog rustigere periode hadden plaatsgevonden, maar dat kon niet in verband met de weersomstandigheden. “Deze periode is voor alle partijen het meest acceptabel.”
De kosten van de vernieuwing bedragen 10,7 miljoen euro en BAM voert de vernieuwing uit.
Een woordvoerder van Eindhoven Airport zegt tegen Up in the Sky: “De laatste vluchten op 29 mei en eerste vluchten op 16 juni zijn zogenaamde ‘positioning flights’, vluchten zonder passagiers om het vliegtuig naar of van elders te verplaatsen. Ryanair heeft alles geannuleerd, Transavia heeft deels haar operatie verplaatst naar Schiphol en deels geannuleerd. Wizzair heeft grotendeels haar operatie heeft verplaatst naar MST.”
Start- en landingsbaan
Het asfalt van de huidige baan is twaalf jaar oud en aan vervanging toe. Ook komen er ongeveer 100 verlichte borden met aanwijzingen voor de vliegers.
De voorbereidende werkzaamheden starten medio mei, op 16 juli zijn alle werkzaamheden afgerond. Het vliegverkeer wordt al een maand eerder, op donderdag 16 juni weer hervat. Door 18 dagen lang 24 uur per dag door te werken, kan de sluiting van het vliegveld worden beperkt. De hinder voor bedrijven op en rond de luchthaven, luchtvaartmaatschappijen en voor reizigers is dus zo kort mogelijk.
Zoals altijd bij grondwerkzaamheden in de regio Eindhoven, wordt rekening gehouden met de aanwezigheid van niet gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Als die worden gevonden, zorgt de Explosieven Opruimingsdienst Defensie voor het ruimen.
Optimale grip
Op de nieuwe baan komt circa 30.000 ton asfalt. Om aan de hoge kwaliteitseisen voor het asfalt te voldoen, worden voor de deklaag gelijktijdig negen asfaltmachines ingezet. Door het asfalt in één stroom op de 45 meter brede en 3 kilometer lange start- en landingsbaan aan te brengen, ontstaan er geen naden. Op de asfaltdeklaag komt een antiskidlaag; dat is een stroeve laag met groot waterbergend vermogen die voor optimale grip voor de vliegtuigen zorgt en de levensduur van de baan verlengt. BAM is geselecteerd op basis van een EMVI-aanbesteding (Economisch Meest Voordelige Inschrijving). Belangrijke toetsingscriteria waren het plan van aanpak, planning en risicobeheersing. Voor de vernieuwing van de baan in Eindhoven werkt het bedrijf samen met Possehl (antiskidlaag), Ingenieursbureau Haboldt en ECG (Explosive Clearance Group).
Uitloop
De woordvoeder van de luchthaven zegt dat er in de geldende planning reeds rekening gehouden is met mogelijke onverwachte tegenvallers. “Daarom zullen de werkzaamheden zeker klaar zijn op 16 juni als er vanaf deze ochtend weer gevlogen wordt.”