De Ierse prijsvechter Ryanair verwacht binnen afzienbare tijd een heuse prijzenslag tussen de luchtvaartmaatschappijen die strijden om de Europese consument. De “tarievenoorlog” zal uiteindelijk uitmonden in een consolidatiegolf, waar alleen de grotere spelers overleven. Ryanair zou de tickets zelfs gratis kunnen aanbieden.
“Onze prijzen zijn al laag, maar kunnen dankzij de lage olieprijs nog verder omlaag,” aldus Kenny Jacobs, de chief marketing officer (CMO) van Ryanair tegen Up in the Sky. Het afgelopen boekjaar, dat liep tot eind maart, lag de gemiddelde ticketprijs bij de Ierse maatschappij op 46 euro. “Onze tarieven zullen dit jaar verder omlaag gaan. Ons doel is om een loadfactor van 93 procent te hebben, onze tarieven passen we aan om die doelstelling te halen.”
Pijn doen
Dankzij de lagere olieprijs en meer capaciteit heeft Ryanair de mogelijkheid nog een paar euro van de gemiddelde ticketprijs af te halen. “We krijgen er veertig nieuwe toestellen bij.” Hier en daar worden volgens hem al prijzenslagen gevoerd. “Met easyJet en Wizz Air, maar dat zijn nog geen grote gevechten. Onze tarieven kunnen nóg verder omlaag, naar 30 euro of lager, dan maken we nog winst. De tariefstelling is ook afhankelijk van de concurrentie op de route. Zo bieden we Amsterdam-Dublin ook wel aan voor 19,99 euro, om Aer Lingus pijn te doen.”
Gratis tickets
Ryanair-CEO Michael O’Leary denkt dat de tickets zelfs gratis kunnen worden aangeboden. “Dan verdienden we ons geld met de ancillaries. Ons doel is absoluut om de kosten nog verder omlaag te brengen. Als dat lukt, waarom zouden we dan geen gratis tickets aanbieden?” Vandaag de dag komt nog zo’n driekwart van de inkomsten van de airline uit de ticketverkoop en een kwart uit aanvullende diensten. “Het aandeel van de fares kan en gaat zeker verder omlaag,” aldus O’Leary. “Daarvoor hebben we wel goedkopere toestellen nodig.”
De Boeing 737 MAX 200, waarvan Ryanair de launching customer is, voorziet voor een groot deel in die behoefte. “Als ik zelf een toestel zou mogen ontwerpen, zou het de 737 MAX zijn geworden. Met 197 stoelen, vier cabin crew en een nieuwe, zuinigere motor is dat het perfecte toestel.” Ryanair tekende voor de toestellen toen de prijzen op het laagste niveau lagen.
Scherp houden
CMO Jacobs voorziet dat in Europa net zoals in de VS door de tarievenoorlogen een handvol grote spelers overblijven. Toevallig zijn dat volgens hem de vijf partijen die deel uitmaken van Airlines 4 Europe: Ryanair, easyJet, de Lufthansa Groep, IAG en Air France-KLM. Voor die laatste, Air France-KLM, ligt volgens Jacobs een scheiding in het verschiet, Air France zal KLM verkopen aan een van de Golfcarriers.
“De consument is in de toekomst alleen maar beter af. Minder keus leidt niet noodzakelijkerwijs tot hogere tarieven,” meent hij. De overgebleven partijen zullen elkaar scherp houden. Ryanair is zelf niet op het overnamepad, ook al hebben ze een goedgevulde kas. “Daarin zijn we in het verleden niet succesvol geweest,” waarmee Jacobs doelt op de mislukte pogingen om de eveneens Ierse maatschappij Aer Lingus over te nemen. “Wij zijn beter in organische groei.”
Van overcapaciteit in de markt is op dit moment geen sprake. “De legacy carriers snijden in de capaciteit op de korte routes. Partijen als Vueling en wij vullen die gaten.”
Lees ook: Europese prijzenslag dreigt – commentaar