Finnair maakt zich klaar om zo interessant mogelijk te zijn voor een overname. Daarvoor worden meer A330’s in de vloot gehouden dan eerst het plan was zodat er gegroeid kan worden.
In een interview zegt de CEO van Finnair Pekka Vauramo dat de consolidatie door zal gaan in de Europese luchtvaart industrie. Finnair is te klein om zelfstandig te overleven en maakt zich dus op voor een zo gunstig mogelijke overname. De maatschappij heeft nu vijf A350’s in de vloot en ontvangt er tot 2023 nog veertien. Eind 2016 zal de vloot uit zeven A350’s bestaan.
Vloot
Eind 2017 zullen de A340-300’s uit de vloot verdwenen zijn. Ooit had de maatschappij er zeven, nu zijn er nog drie in actieve dienst. De toestellen worden teruggekocht aan Airbus. De acht A330-300’s die nu in de vloot zijn zullen worden vervangen door de nieuwe A350’s. De eerste twee stonden gepland om in 2017 de vloot te verlaten, maar dat wordt nu vertraagd. Finnair kan door de extra toestellen de routefrequenties uitbreiden en nieuwe bestemmingen aanboren. De vloot bestaat uit 19 toestellen met steeds meer A350’s en minder A330/A340’s. In een A350 heeft Finnair 30 extra stoelen ten opzichte van de A340 en 34 vergeleken met de A330.
Focus
Finnair richt zich volledig op routes van en naar Azië. Door de ligging van de hub Helsinki kan Finnair de kortste routes aanbieden tussen Azië en Europa. De verwachting is dat er in 2018 twee keer zoveel verkeer naar Azië is voor Finnair, vergeleken met 2010. Dit is sneller dan eerst gedacht, de verwachting was een verdubbeling in 2020 te halen. Finnair gaat de frequenties opvoeren en nieuwe bestemming aan de route map toevoegen door twee A330’s langer dan gepland in de vloot te houden.

©Upinthesky
Overname
British Airways lijkt de meeste voor de hand liggende partij om Finnair over te nemen. Beide bedrijven zijn lid van de zelfde alliantie. British Airways is relatief slecht vertegenwoordigd in Azië. Finnair is ook bezig het business class product te upgraden.




Verschillend