fbpx

Flight review: Nok Air B737-800

Nok Air B737-800
Low cost carrier, short-haul. Waardering*: Waardering_Recensie_Sterren_3

Nok Air is een Thaise lowcost maatschappij die met name binnenlands vliegt. De basis is op Don Muang Airport, Bangkok. Nok is Thais voor vogel. Up in the Sky had tickets voor de route PhuketBangkok DMK. Op deze route vliegt Nok meerdere keren per dag. De ticketprijs voor een enkele reis was €35 inclusief 25 kilo bagage. Nok biedt gratis een snack en drankje aan boord. De vlucht werd uitgevoerd met een B737-800. Nok heeft van dit type 21 stuks. Ook zijn er enkele Q400’s en ATR 72’s in de vloot.

Stoel
De 737’s bij Nok kennen een high-density opstelling van 189 stoelen. Dat betekent een pitch van 30 inch en een stoelbreedte van 17,2 inch. Ook voor een korte vlucht is dat best krap, maar niet anders dan andere maatschappijen zoals Ryanair dat hebben.

Nok Air Beenruimte
Nok Air Beenruimte

In flight entertainment
De LCC kent dit uiteraard niet

Service & catering
De service aan boord was vriendelijk en efficiënt. Nok bood een snack (muffin) en een bakje water. De muffin was oké van smaak, maar niet bijzonder. Voor een vlucht van ruim een uur was de hoeveelheid wel prima.

Nok Air snack
Nok Air snack

Conclusie
Een Nok Air vlucht is prima, de prijs in acht genomen. Phuket Airport is een drama, maar daar kan Nok niks aan doen natuurlijk. De grote concurrent, AirAsia, vliegt met A320’s op de route. De pitch daarin is 29” in plaats van 30” bij Nok, maar de stoelen zijn bijna een inch breder. Als je niet al te lang bent is AirAsia wel net wat relaxter. Maar ach, het is een uur vliegen, dus zo heel veel maakt het niet uit.

Nok Air Cabin Crew
Nok Air Cabin Crew
Nok Air B737
Nok Air B737

*Sterren worden uitgedeeld door de maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC vlucht.

Lees ook de Up in the Sky travel special over Thailand.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.
Back to top button