Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Travel»Reviews»Airport Review: Bangkok Don Mueang
Reviews

Airport Review: Bangkok Don Mueang

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt29/05/2016Update:18/08/2017Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Apron Don Mueang Airport. ©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Bangkok Don Mueang International Airport, Thailand
Bezoek: februari en maart 2016
Waardering:
Terminal 1: Waardering_Recensie_Sterren_2
Terminal 2: Waardering_Recensie_Sterren_4

Don Mueang is het tweede vliegveld van Bangkok en tevens het tweede vliegveld van het land. In 2015 zag het 30 miljoen passagiers, waarvan 21 miljoen op binnenlandse vluchten.

Historie
De eerste vlucht op Don Mueang vonden plaats op 8 maart 1914 door de Royal Thai Air Force. Het was toen het tweede gebouwde vliegveld in het land. Tot 2006 is het het grootste vliegveld van Thailand geweest. In de nacht van 27 op 28 september dat jaar sloot Don Mueang haar deuren voor wat toen definitief moest zijn. In het laatste volledige jaar waren er 38 miljoen passagiers. Suvarnabhumi was net geopend met de bedoeling dat dit het enige vliegveld van de stad zou zijn. Suvarnabhumi kende wat problemen en vooral hoge luchthavengelden. Budgetmaatschappij eisten heropening van Don Mueang. Op 30 januari 2007 ging het vliegveld weer open. Na nog een paar momenten van sluiten opende het vliegveld definitief in maart 2012. Alle budgetmaatschappijen moesten weer naar Don Mueang om het inmiddels overvolle Suvarnabhumi weer te ontlasten.

Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2

Booming
Suvarnabhumi is ontworpen voor 45 miljoen passagiers, maar in 2012 stond de teller al op 52 miljoen. Don Mueang (DMK) groeit ook als kool in 2015 was het 48% drukker dan in 2014. Het vliegveld zag 29 miljoen passagiers. De twee luchthavens samen kenden dus 81 miljoen reizigers. Onlangs is de vernieuwde hal voor binnenlands verkeer open gegaan. De capaciteit is nu 30 miljoen passagiers. De verwachting is dat hier in 2016 nog overheen gegaan wordt. In maart 2016 is een uitbreiding naar 40 miljoen goedgekeurd. De oude terminal (momenteel gesloten) voor binnenlands verkeer wordt opgeknapt. Ook wordt de capaciteit van de landingsbaan vergroot. 2021 moet het klaar zijn. Tegen de tijd dat het open gaat is die capaciteit al weer bereikt. Maar dat is gebruikelijk bij de Thaise luchthavens.

Ligging
Het vliegveld ligt circa 30 kilometer ten noorden van de stad. Een taxi kost ongeveer € 10 en vanaf de officiële taxiplek gaan alleen maar taxi’s met een meter. Let op: bij aankomst moet naast de meterprijs nog 50 baht airport-surcharge betaald worden, je wordt niet opgelicht. Er staat personeel om het in goede banen te leiden. Je kan rustig wachten zonder lastig gevallen te worden. Het personeel spreekt redelijk Engels en vertelt de chauffeur waar jij heen moet. De goedkoopste optie is met de trein, voor 15 cent kan je naar het centrum. Het zijn zeer oude treinen en het is de vraag hoe laat er een trein komt. Ook zijn er veel bedelaars. Wil je toch wat goedkoper dan met de taxi dan kan je met de bus (A1, 504, 29 en 59) gaan naar de skytrain (soort metro) of het centrum. Kosten zijn minder dan een euro.

Terminals
Terminal 1 en terminal 2 zijn een wereld van verschil. Terminal 2 is net opgeknapt en zeer ruim van opzet en helemaal strak en glimmend. Terminal 1 (internationale vluchten) lijkt niks meer aan gedaan sinds het in 2006 dicht ging. En daarvoor was er waarschijnlijk ook al lang niks aan gedaan, want het vliegveld ging toch dicht.

We vertrokken internationaal, naar Cambodja met AirAsia. De check-in was werkelijk een drama. Bijna twee uur hebben we erover gedaan. Nadat we ingecheckt waren ging het allemaal heel snel. Securitycheck en douane gingen prima. Het wachten bij de gate was druk, maar niet overvol. Met een bus werden we naar het vliegtuig gebracht. Don Mueang heeft ook veel aerobridges, waarschijnlijk is dit het goedkopere deel van het vliegveld. De check-in is op de eerste etage. Daar zijn ook de winkels en horeca. De wachtruimte beneden kent verder geen voorzieningen en is net als de rest van de terminal erg donker.

Check-in Terminal 2
Check-in Terminal 2
Wachtgedeelte bij de gate
Wachtgedeelte bij de gate
Aankomsthal Terminal 1
Aankomst hal Terminal 1

Aankomst in terminal 1 ging soepel. Dit keer wel via een aerobridge. De immigratie ging weer soepel en de koffers kwamen snel. De autoverhuur zit in terminal 2. Het is even zoeken hoe je er komt (als je met je rug naar de straatkant staat moet je naar rechts).

Maar dan terminal 2. Met nog maar enkele dagen open was dit één glimmend walhalla, je zonnebril kon je ophouden. Ruim opgezet en alles strak en netjes is deze terminal. We zijn er alleen aangekomen, niet van vertrokken. De aankomst ging soepel. Te voet moeten behoorlijke afstanden worden afgelegd, maar ach het is dan ook een groot vliegveld. Een koffer zorgde voor een storing van de bagageband. Dat duurde wat lang voordat het gefixt werd. Het was de enige ‘negatieve’ ervaring. De weg naar de taxistandplaats vinden is even zoeken en een eind lopen via een gang die ze vergeten zijn op te knappen. Eenmaal gevonden ging het soepel en voor zeer weinig geld (10 euro) brengt een taxi je naar het centrum.

Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2

Opmerkelijk
Tussen beide landingsbanen in een golfterrein zonder enige afscheiding van de banen. Als er een vliegtuig landt gaat een rood licht knipperen.

Conclusie
Binnenlandse vluchten via terminal 2 is de beste optie die je in Thailand hebt. De internationale terminal (1) is totaal niet meer van deze tijd. Delen ervan gaan opgeknapt worden. Aangezien de plannen nogal eens veranderen is niet te zeggen wat er precies gaat gebeuren. Zorg dat je voor internationale AirAsia vluchten ruim op tijd bent.

Hal Terminal 2
Hal Terminal 2
AirAsia A320
AirAsia A320
Bagageband
Bagageband

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airport Review Azie Bangkok Review Thailand Travelspecial Travelspecial Thailand
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Singapore bouwt: miljoenen extra reizigers

20/05/2025Redactie

Vliegen naar het mooiste eiland van Europa | Report

04/05/2025Remco de Wit

Opnieuw klant voor Saab Gripen

28/04/2025Redactie
Recent

El Al in de lift

22/05/2025

Primeur voor Wizz Air

22/05/2025

Pieter Elbers verandert plan voor Schiphol

22/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?