fbpx
Reviews

Airport Review: Bangkok Don Mueang

Bangkok Don Mueang International Airport, Thailand
Bezoek: februari en maart 2016
Waardering:
Terminal 1: Waardering_Recensie_Sterren_2
Terminal 2: Waardering_Recensie_Sterren_4

Don Mueang is het tweede vliegveld van Bangkok en tevens het tweede vliegveld van het land. In 2015 zag het 30 miljoen passagiers, waarvan 21 miljoen op binnenlandse vluchten.

Historie
De eerste vlucht op Don Mueang vonden plaats op 8 maart 1914 door de Royal Thai Air Force. Het was toen het tweede gebouwde vliegveld in het land. Tot 2006 is het het grootste vliegveld van Thailand geweest. In de nacht van 27 op 28 september dat jaar sloot Don Mueang haar deuren voor wat toen definitief moest zijn. In het laatste volledige jaar waren er 38 miljoen passagiers. Suvarnabhumi was net geopend met de bedoeling dat dit het enige vliegveld van de stad zou zijn. Suvarnabhumi kende wat problemen en vooral hoge luchthavengelden. Budgetmaatschappij eisten heropening van Don Mueang. Op 30 januari 2007 ging het vliegveld weer open. Na nog een paar momenten van sluiten opende het vliegveld definitief in maart 2012. Alle budgetmaatschappijen moesten weer naar Don Mueang om het inmiddels overvolle Suvarnabhumi weer te ontlasten.

Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2

Booming
Suvarnabhumi is ontworpen voor 45 miljoen passagiers, maar in 2012 stond de teller al op 52 miljoen. Don Mueang (DMK) groeit ook als kool in 2015 was het 48% drukker dan in 2014. Het vliegveld zag 29 miljoen passagiers. De twee luchthavens samen kenden dus 81 miljoen reizigers. Onlangs is de vernieuwde hal voor binnenlands verkeer open gegaan. De capaciteit is nu 30 miljoen passagiers. De verwachting is dat hier in 2016 nog overheen gegaan wordt. In maart 2016 is een uitbreiding naar 40 miljoen goedgekeurd. De oude terminal (momenteel gesloten) voor binnenlands verkeer wordt opgeknapt. Ook wordt de capaciteit van de landingsbaan vergroot. 2021 moet het klaar zijn. Tegen de tijd dat het open gaat is die capaciteit al weer bereikt. Maar dat is gebruikelijk bij de Thaise luchthavens.

Ligging
Het vliegveld ligt circa 30 kilometer ten noorden van de stad. Een taxi kost ongeveer € 10 en vanaf de officiële taxiplek gaan alleen maar taxi’s met een meter. Let op: bij aankomst moet naast de meterprijs nog 50 baht airport-surcharge betaald worden, je wordt niet opgelicht. Er staat personeel om het in goede banen te leiden. Je kan rustig wachten zonder lastig gevallen te worden. Het personeel spreekt redelijk Engels en vertelt de chauffeur waar jij heen moet. De goedkoopste optie is met de trein, voor 15 cent kan je naar het centrum. Het zijn zeer oude treinen en het is de vraag hoe laat er een trein komt. Ook zijn er veel bedelaars. Wil je toch wat goedkoper dan met de taxi dan kan je met de bus (A1, 504, 29 en 59) gaan naar de skytrain (soort metro) of het centrum. Kosten zijn minder dan een euro.

Terminals
Terminal 1 en terminal 2 zijn een wereld van verschil. Terminal 2 is net opgeknapt en zeer ruim van opzet en helemaal strak en glimmend. Terminal 1 (internationale vluchten) lijkt niks meer aan gedaan sinds het in 2006 dicht ging. En daarvoor was er waarschijnlijk ook al lang niks aan gedaan, want het vliegveld ging toch dicht.

We vertrokken internationaal, naar Cambodja met AirAsia. De check-in was werkelijk een drama. Bijna twee uur hebben we erover gedaan. Nadat we ingecheckt waren ging het allemaal heel snel. Securitycheck en douane gingen prima. Het wachten bij de gate was druk, maar niet overvol. Met een bus werden we naar het vliegtuig gebracht. Don Mueang heeft ook veel aerobridges, waarschijnlijk is dit het goedkopere deel van het vliegveld. De check-in is op de eerste etage. Daar zijn ook de winkels en horeca. De wachtruimte beneden kent verder geen voorzieningen en is net als de rest van de terminal erg donker.

Check-in Terminal 2
Check-in Terminal 2
Wachtgedeelte bij de gate
Wachtgedeelte bij de gate
Aankomsthal Terminal 1
Aankomst hal Terminal 1

Aankomst in terminal 1 ging soepel. Dit keer wel via een aerobridge. De immigratie ging weer soepel en de koffers kwamen snel. De autoverhuur zit in terminal 2. Het is even zoeken hoe je er komt (als je met je rug naar de straatkant staat moet je naar rechts).

Maar dan terminal 2. Met nog maar enkele dagen open was dit één glimmend walhalla, je zonnebril kon je ophouden. Ruim opgezet en alles strak en netjes is deze terminal. We zijn er alleen aangekomen, niet van vertrokken. De aankomst ging soepel. Te voet moeten behoorlijke afstanden worden afgelegd, maar ach het is dan ook een groot vliegveld. Een koffer zorgde voor een storing van de bagageband. Dat duurde wat lang voordat het gefixt werd. Het was de enige ‘negatieve’ ervaring. De weg naar de taxistandplaats vinden is even zoeken en een eind lopen via een gang die ze vergeten zijn op te knappen. Eenmaal gevonden ging het soepel en voor zeer weinig geld (10 euro) brengt een taxi je naar het centrum.

Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2
Aankomst hal Terminal 2

Opmerkelijk
Tussen beide landingsbanen in een golfterrein zonder enige afscheiding van de banen. Als er een vliegtuig landt gaat een rood licht knipperen.

Conclusie
Binnenlandse vluchten via terminal 2 is de beste optie die je in Thailand hebt. De internationale terminal (1) is totaal niet meer van deze tijd. Delen ervan gaan opgeknapt worden. Aangezien de plannen nogal eens veranderen is niet te zeggen wat er precies gaat gebeuren. Zorg dat je voor internationale AirAsia vluchten ruim op tijd bent.

Hal Terminal 2
Hal Terminal 2
AirAsia A320
AirAsia A320
Bagageband
Bagageband

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button