Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol wederom getroffen door storingen 

    25/06/2025

    Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

    25/06/2025

    Drones en meer uit Den Haag voor Oekraïne

    25/06/2025

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Travel»Reviews»Airport review: Bangkok Suvarnabhumi (BKK)
Reviews

Airport review: Bangkok Suvarnabhumi (BKK)

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt29/05/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Suvarnabhumi ©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Bangkok Suvarnabhumi International Airport, Thailand
Bezoek: februari en maart 2016
Waardering: Waardering_Recensie_Sterren_3

Suvarnabhumi (BKK) is het grootste vliegveld van Thailand en ontworpen voor 45 miljoen passagiers. In 2012 stond de teller al op 52 miljoen reizigers. Het eveneens bij Bangkok gelegen Don Mueang (DMK) groeit ook als kool in 2015 was het 48% drukker dan in 2014. Het vliegveld zag 29 miljoen passagiers. De twee luchthavens samen kenden dus 81 miljoen reizigers. Tegen de tijd dat het open gaat is die capaciteit al weer bereikt. Maar dat is gebruikelijk bij de Thaise luchthavens.

In 2006 verplaatste al het verkeer van Don Mueang naar Suvarnabhumi. Don Mueang ging dicht, tot 2006 is het het grootste vliegveld van Thailand geweest. Suvarnabhumi was net geopend met de bedoeling dat dit het enige vliegveld van de stad zou zijn. Suvarnabhumi kende wat problemen en vooral hoge luchthavengelden. Budgetmaatschappij eisten heropening van Don Mueang. Op 30 januari 2007 ging dat vliegveld weer open. Alle budgetmaatschappijen en non-connecting vluchten moesten in 2012 weer naar Don Mueang om het inmiddels overvolle Suvarnabhumi weer te ontlasten.

Thailand gaat het vliegveld uitbreiden naar een capaciteit van 60 miljoen passagiers. In 2019 moet er een satellietgebouw staan midden op het vliegveld terrein met 28 gates, waarvan acht geschikt zijn voor A380’s. Naar het hoofdgebouw komt een automatische peoplemover. De hoofdterminal wordt vergroot met een oppervlak van 60.000 m2 voor alle check-in en security handelingen.

Druk, vol
BKK is een groot vliegveld waar flinke afstanden afgelegd moeten worden. Bij aankomst viel op dat delen van het vliegveld wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Er is duidelijk te zien dat er meer passagiers komen dan de luchthaven aan kan. Het is wat afgedragen allemaal. Veel ruimtes zijn klein en druk. De bagage laat heel lang op zich wachten. Zo lang dat de dames van Qatar die ons begeleidden zich zorgen beginnen te maken. Uiteindelijk kwam het wel de band op rollen. Die banden zijn te klein om een A380 aan passagiers te kunnen bedienen. Doordat de band vol was en veel passagiers nog niet in de bagagehal gearriveerd waren moesten veel koffers wachten in de buffer tot er plek was.

Check-in
Check-in

Ook op de terugweg is de term ‘vol’ de belangrijkste. De check-in hal kan het aantal reizigers bij lange na niet aan. Overal staan rijen en worden hele stromen passagiers van hot naar her gestuurd. Eenmaal voorbij de check-in ging het snel, maar we mochten dan ook via de fastlane. Onbekend is hoe lang de normale security check duurt. Achter de douane is een mooi vliegveld met een zeer ruime keuze aan winkels en horeca. De prijzen zijn uiteraard naar westerse maatstaven. Onhandig is de wachtruimte indeling. Bij de gates zijn ruime wachtruimtes een verdieping lager dan vanaf waar je aan komt lopen. Deze gaan echter relatief kort voor vertrek open. Wachten voor de ingang van de wachtruimte is wat minder geregeld, er zijn maar een beperkt aantal stoelen. Door de vele vliegbewegingen kan de gate-ruimte niet eerder open. Tickets worden bij binnenkomst van die ruimte gecontroleerd, en reizigers kunnen uiteraard niet gemixt worden.

©AOT
©AOT

Vervoer
Er gaat een lightrail vanaf het vliegveld de stad in. Het is even zoeken en een kaartje kopen is wat gokken welke je nodig hebt. De Airport Link zit goed vol en doet er ruim een half uur over. Overstappen op de metro of BTS Skytrain is mogelijk. Het hangt er een beetje van af waar je in de stad moet zijn of het een handige oplossing is. Kosten van de Airport link: € 1. Voor overstappen is een nieuw kaartje nodig.
Taxi’s gaan er uiteraard ook naar de stad die beperkt openbaar vervoer kent. De rit duurt circa driekwartier, files meegerekend, en kost circa tien euro. Tenzij je echt op super laag budget zit, is dit de beste optie.

Conclusie
Een prima vliegveld, maar de beperkte capaciteit is erg vervelend. Bij keuze voor binnenlandse vluchten verdient Bangkok Don Mueang de voorkeur.

Check-in BKK
Check-in BKK

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Airport Review Review Thailand Travelspecial Travelspecial Thailand
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Opvallend veel Nederlanders opgepakt op Thaise luchthavens

16/06/2025Redactie

Vliegen naar het mooiste eiland van Europa | Report

04/05/2025Remco de Wit

Opnieuw klant voor Saab Gripen

28/04/2025Redactie
Recent

787-wrak op opvallende wijze vervoerd | Video

25/06/2025

Schiphol wederom getroffen door storingen 

25/06/2025

Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

25/06/2025
Populair

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?