Bangkok Suvarnabhumi International Airport, Thailand
Bezoek: februari en maart 2016
Waardering:
Suvarnabhumi (BKK) is het grootste vliegveld van Thailand en ontworpen voor 45 miljoen passagiers. In 2012 stond de teller al op 52 miljoen reizigers. Het eveneens bij Bangkok gelegen Don Mueang (DMK) groeit ook als kool in 2015 was het 48% drukker dan in 2014. Het vliegveld zag 29 miljoen passagiers. De twee luchthavens samen kenden dus 81 miljoen reizigers. Tegen de tijd dat het open gaat is die capaciteit al weer bereikt. Maar dat is gebruikelijk bij de Thaise luchthavens.
In 2006 verplaatste al het verkeer van Don Mueang naar Suvarnabhumi. Don Mueang ging dicht, tot 2006 is het het grootste vliegveld van Thailand geweest. Suvarnabhumi was net geopend met de bedoeling dat dit het enige vliegveld van de stad zou zijn. Suvarnabhumi kende wat problemen en vooral hoge luchthavengelden. Budgetmaatschappij eisten heropening van Don Mueang. Op 30 januari 2007 ging dat vliegveld weer open. Alle budgetmaatschappijen en non-connecting vluchten moesten in 2012 weer naar Don Mueang om het inmiddels overvolle Suvarnabhumi weer te ontlasten.
Thailand gaat het vliegveld uitbreiden naar een capaciteit van 60 miljoen passagiers. In 2019 moet er een satellietgebouw staan midden op het vliegveld terrein met 28 gates, waarvan acht geschikt zijn voor A380’s. Naar het hoofdgebouw komt een automatische peoplemover. De hoofdterminal wordt vergroot met een oppervlak van 60.000 m2 voor alle check-in en security handelingen.
Druk, vol
BKK is een groot vliegveld waar flinke afstanden afgelegd moeten worden. Bij aankomst viel op dat delen van het vliegveld wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Er is duidelijk te zien dat er meer passagiers komen dan de luchthaven aan kan. Het is wat afgedragen allemaal. Veel ruimtes zijn klein en druk. De bagage laat heel lang op zich wachten. Zo lang dat de dames van Qatar die ons begeleidden zich zorgen beginnen te maken. Uiteindelijk kwam het wel de band op rollen. Die banden zijn te klein om een A380 aan passagiers te kunnen bedienen. Doordat de band vol was en veel passagiers nog niet in de bagagehal gearriveerd waren moesten veel koffers wachten in de buffer tot er plek was.
Ook op de terugweg is de term ‘vol’ de belangrijkste. De check-in hal kan het aantal reizigers bij lange na niet aan. Overal staan rijen en worden hele stromen passagiers van hot naar her gestuurd. Eenmaal voorbij de check-in ging het snel, maar we mochten dan ook via de fastlane. Onbekend is hoe lang de normale security check duurt. Achter de douane is een mooi vliegveld met een zeer ruime keuze aan winkels en horeca. De prijzen zijn uiteraard naar westerse maatstaven. Onhandig is de wachtruimte indeling. Bij de gates zijn ruime wachtruimtes een verdieping lager dan vanaf waar je aan komt lopen. Deze gaan echter relatief kort voor vertrek open. Wachten voor de ingang van de wachtruimte is wat minder geregeld, er zijn maar een beperkt aantal stoelen. Door de vele vliegbewegingen kan de gate-ruimte niet eerder open. Tickets worden bij binnenkomst van die ruimte gecontroleerd, en reizigers kunnen uiteraard niet gemixt worden.
Vervoer
Er gaat een lightrail vanaf het vliegveld de stad in. Het is even zoeken en een kaartje kopen is wat gokken welke je nodig hebt. De Airport Link zit goed vol en doet er ruim een half uur over. Overstappen op de metro of BTS Skytrain is mogelijk. Het hangt er een beetje van af waar je in de stad moet zijn of het een handige oplossing is. Kosten van de Airport link: € 1. Voor overstappen is een nieuw kaartje nodig.
Taxi’s gaan er uiteraard ook naar de stad die beperkt openbaar vervoer kent. De rit duurt circa driekwartier, files meegerekend, en kost circa tien euro. Tenzij je echt op super laag budget zit, is dit de beste optie.
Conclusie
Een prima vliegveld, maar de beperkte capaciteit is erg vervelend. Bij keuze voor binnenlandse vluchten verdient Bangkok Don Mueang de voorkeur.