Qatar Business Class in een A380
Full service (medium)long haul.
Waardering*:
Up in the Sky was te gast in de A380 business class van Qatar Airways van Doha naar Bangkok en vice versa.
Direct bij binnenkomst valt op dat de cabine stijlvol en modern is ingericht. Het doet wat Scandinavisch aan, grijs met accenten van donker hout. Een prettige en rustgevende omgeving.
Stoel
In de business class cabine staan 48 lie-flat stoelen in een 1-2-1 opstelling. Elke stoel heeft dus toegang tot het gangpad. Door een visgraad opstelling kunnen er relatief veel stoelen in de ruimte. De pitch per stoel is 79 inch, maar door de visgraad effectief ruim 50 inch. De stoel is zoals je verwacht in een moderne business class, ruim en luxe. De stoel is 22 inch breed, maar lijkt veel breder door de ruimte die er omheen is. Er zijn diverse opbergvakjes en plekken om iets op te leggen. De stoelbediening gaat geheel electrisch met knoppen in de armsteun. Heel intuitief zijn de icoontjes niet te noemen, dikwijls doet de stoel het tegenovergestelde van wat je verwacht.
Op de heenvlucht zaten we in het midden op stoelen 16E en 16F. Terug namen we plaats aan het raam op stoelen 21K en 22K. De Airbus heeft niet de grote ramen zoals die in een B787 of A350 zijn. Vanaf het middenpad naar buiten kijken was niet heel gemakkelijk. Samen met het rustig deinende toestel en de noise-cancellation koptelefoons had je niet het idee in een vliegtuig te zitten. De stoel kent ook een USB poort om een telefoon op te laden of muziek af te spelen.
In de B787-8 en A350-900 van Qatar zijn vergelijkbare stoelen. Alle andere toestellen hebben de stoelen recht achter elkaar staan, waardoor er minder ‘leef’ruimte is. De business class stoel in een A330 is de minste optie, deze gaat niet 180 graden plat, maar blijft steken op 165 graden.
Customer Service
Bij binnenkomst komen de flight attendant van jouw sectie en de hoofdpurser zich voorstellen. Dit geeft een personal touch. Er kan direct een glaasje drinken besteld worden. Gedurende de vlucht doet de cabin crew er alles aan het verblijf zo prettig mogelijk te laten zijn. Er is op het grootste deel van de vlucht voldoende personeel waardoor er tijd genoeg is om vragen te beantwoorden of even met de stoel te helpen. Bij het voorbereiden van de landing drukt, indien nodig, de flight attendant het knopje van de stoel in om deze weer rechtop te zetten. Vriendelijk bedoeld maar omdat de stoel er nogal lang over doet ook wat ongemakkelijk, zo’n over je heen hangende stewardess. Voor de take-off moet de cabin crew zoveel doen, dat als je op de achterste rij zit, het allemaal wat lang duurt. Wij hadden immers trek in de champagne! Dit waren ook meteen de enige ongemakkelijkheden van de hele vlucht.
Catering
Op het a la carte menu staat een gevarieerde keuze van circa twintig kleine en grotere gangen. Het is geheel aan de passagier om aan te geven wat hij/zij in welke volgorde wil eten. Twee keer dineren, prima. Eerst een ijsje en dan een voorafje, ook goed. Bij de crew kan aangegeven worden hoe laat je gewekt wil worden voor het ontbijt. We hebben een uitgebreide keuze gemaakt en alles was zeer smaakvol en ruim voldoende. De tafel wordt gedekt met een spierwit kleed. Het eten wordt geserveerd op porseleinen borden met echt bestek. Drankjes komen uiteraard in een glas. Er is een keus aan wijnen. Champagne komt in brut of rosé. Ook wordt er ruim in het water voorzien.
In Flight Entertainment
Het in flight entertainment systeem komt met een noice-cancelling koptelefoon. Zodra je de koptelefoon opdoet lijk je in een andere wereld te stappen, een hele stille wereld vooral. Met elkaar praten is er niet meer bij, want het is zo goed als muisstil om je heen. Het 17 inch scherm kan niet wegklappen, maar staat in een fixed position. Het scherm kan uit, dus dat maakt niet zoveel uit. Bediening gaat met een soort iPhone,. De dual screen functionaliteit van het IFE systeem zorgt ervoor dat je een film kijken op het grote scherm en bijvoorbeeld één van de meerdere de on-board camera’s op het kleine scherm kan aanzetten. Het Onyx One systeem kent een scala aan films en series.
Een nadeel zijn de veelvuldige aankondigingen. Zeker tijdens het kijken van een film is dit nogal storend, aangezien de film dan stopt. Soms zijn er meerdere aankondigingen achter elkaar, in drie talen. Je kan gemakkelijk even naar het toilet in de tussentijd. Ook zijn de aankondigingen veel harder dan het geluid van de film, waardoor iedere keer de koptelefoon af moet.
Amenity’s
Direct bij binnenkomst is er een overdaad aan extra’s. Er staat om te beginnen een amenity kit klaar. Daarnaast is er de mogelijkheid een pyjama te krijgen en er ligt een varieteit aan kussens en dekens. De amenity kit is afgestemd op een mannelijke of vrouwelijke passagier. Vrouwen krijg een handcreme, mannen een aftershave creme. Ook het geurtje is afgestemd op het geslacht van de reiziger. Verder zit er een masker in, oordoppen, sokken en lippenbalsem. Ook bij binnenkomst komt de cabin crew wat pinda’s (in een bakje, niet in een zakje) en een handendoek brengen, naar keuze warm of koud.
In de toiletten zijn tandenborstels en scheersetjes te vinden zodat de reiziger weer semi-fris het toestel uit kan. Ook voor het slapen gaan is het lekker even de tanden te kunnen poetsen.
Bar
Dan de bar. De A380 is het enige Qatar toestel waar een volwaardige bar in zit. Opmerkelijk genoeg werd er weinig gebruik van gemaakt. Een loopje in een vliegtuig is altijd lekker, maar nu kan je ook ergens naar toe lopen. Na opstijgen gaat de bar open voor de first en business class reizigers. Er staat een flight attendant achter de bar, er staat wat snackjes klaar en er is een keuze uit een assortiment dranken. Wij gaan op aanraden voor de champagne. De stewardess kon ons gemakkelijk overtuigen door te zeggen dat de champagne in de bar een andere is dan die in de cabine. Even op de bank in de bar zitten is een lekkere afwiseeling. In de cabine is het door de stoel-opstelling wat lastig praten, maar de bar is er uitermate geschikt voor.
Conclusie
Qatar business class is, zeker in een A380, een feest. Omdat er paar kleine minpuntjes zijn niet de volle vijf sterren. Er is altijd wel iets te verbeteren. De bar in het toestel is een enorme pre. Ook is alles uitermate goed verzorgd, zonder dat het té overdreven wordt. De stoel is geweldig, net als het eten en de service. Eigenlijk is er één groot probleem. Met ruim zes uur vliegen was de vlucht veel te kort.
*Sterren worden uitgedeeld door de maatschappijen te vergelijken binnen de eigen categorie. Een business class vlucht kan dus net zoveel sterren hebben als een LCC vlucht.