Er waren geen problemen met de tandwielkast van de Airbus H225 Super Puma die eind april voor de kust van Noorwegen crashte. Dat zegt Airbus Helicopters in een verklaring naar aanleiding van tussentijds rapport van de Noorse onderzoekscommissie AIBN.
In dat rapport meldt de AIBN drie mogelijke scenario’s voor de crash te onderzoeken. Twee daarvan hebben te maken met de tandwielkast zelf en het overbrengingsmechanisme dat de rotor aandrijft, de zogenaamde ‘epicyclic module’. De andere mogelijkheid die wordt onderzocht is een probleem met de stangen die de rotorkop aan de heli verbinden.
Volgens Airbus laat eigen onderzoek zien dat “van de zeven scenario’s die wij voor mogelijk houden, alleen een mankement aan de vering van de rotor als oorzaak kan worden aangewezen, op basis van de beschikbare informatie.”
Daarmee ontkent het bedrijf dat de versnellingsbak het probleem zou zijn. Bij eerdere ongelukken, onder meer bij een crash in de Noordzee, waarbij 16 mensen omkwamen, werd de versnellingsbak als dader aangewezen. De AIBN zegt tegen Reuters dat het nog veel te vroeg is voor conclusies. “Er staan nog steeds veel deuren open en die sluiten we stuk voor stuk, als de tijd daar is,” aldus een woordvoerder.
Bij de crash met de Super Puma voor de kust van Bergen kwamen op 29 april zeker 15 mensen om het leven. De helikopter was afkomstig van boorplatform Gullfaks II en vervoerde medewerkers van de Noorse oliemaatschappij Statoil.