Verhuld in allerlei kleuren en logo’s lijken winglets onderdeel te zijn geworden van hedendaagse marketing en branding strategieën van luchtvaartmaatschappijen. Niets is minder waar, aangezien wingtips voornamelijk bedoeld zijn om vliegen een stuk efficiënter en goedkoper te maken.
Hoewel vliegtuigen ook prima zonder kunnen, vliegt een toestel met wingtips niet alleen efficiënter, maar ook veiliger en produceert het minder geluidsoverlast.
NASA
De winglet is ontwikkeld in 1970 door NASA en geïnspireerd door vleugels van vogels. De ontwikkeling is mede tot stand gekomen als gevolg van de oliecrisis in de jaren 70′. Door de oliecrisis waren de brandstofprijzen sterk gestegen en was het in het belang van de luchtvaartmaatschappijen om efficiënter en zuiniger te vliegen.
Minder weerstand
Een vleugel zonder winglet vormt een zogenoemde vortex achter de uiteinden van de vleugels. Deze vortex is een soort mini tornado die ervoor zorgt dat er veel energie verspild wordt, de weerstand tijdens het vliegen vergroot wordt en daarmee het brandstofverbruik hoger is. Het installeren van een winglet, vermindert deze vortex en zorgt daarmee voor een kleinere weerstand en een besparing tot wel honderden liters brandstof per vlucht.
Kosten tegen baten
Uiteraard blijft de beslissing of de installatiekosten, ongeveer 1 miljoen dollar per vliegtuig en honderden kilo’s gewicht extra, zullen opwegen tegen de baten die winglets met zich meebrengen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!