Goed nieuws uit Engeland voor de liefhebbers van historische militaire luchtvaart. De ‘Vulcan to the Sky Trust’ heeft een oude Canberra straalbommenwerper aangekocht, met als doel deze weer vliegwaardig te maken. Maar ook in Scandinavië zijn er hoopvolle initiatieven.
Canberra to the Sky
De Vulcan to the Sky Trust is bekend geworden met Vulcan ‘XH558’, de grote viermotorige straalbommenwerper met deltavleugel, welke de afgelopen jaren vaak op vliegshows in Europa te zien is geweest. Nu de Vulcan niet meer vliegt, heeft de stichting een nieuw project gevonden om zich voor in te zetten. De Canberra is in de jaren 50 ontworpen als tweemotorige straalbommenwerper. Het bleek een solide ontwerp, want tot in 2006 was de fotoverkenningsversie van de Canberra nog in gebruik bij de Royal Air Force. Canberra ‘WK163’, welke is aangekocht door de Vulcan to the Sky Trust, is door de Britse luchtmacht altijd gebruikt als testvliegtuig. Dit specifieke toestel brak in 1957 zelfs een hoogterecord, toen het uitgerust met een raketmotor tot een hoogte van ruim 70.00 voet wist te komen. Tussen 1997 en 2007 vloog deze Canberra, met de civiele registratie G-BVWC, al op vliegshows binnen en buiten Groot-Brittannië. Sinds 2007 stond het opgeslagen op Coventry Airport, in afwachting van een betere toekomst. Die ziet er nu hoopvol uit, want bij het 100-jarig bestaan van de Royal Air Force in 2018 hoopt men de Canberra te kunnen laten voorvliegen.
Zweedse Sea Knight
Eind augustus viert de Zweedse luchtmacht haar 90-jarig bestaan met een vliegshow op de vliegbasis Linköping-Malmen. Vorige week liet de organisatie weten, dat er ook een vliegende Hkp.4C wordt verwacht. Hkp.4 (Helikopter 4) is de Zweedse aanduiding voor de H-46/KV.107 Sea Knight. Dit helikoptertype met tandemrotor vloog tot 2011 bij de Zweedse luchtmacht.
Drie exemplaren werden naar het ‘Aeroseum’ (een luchtvaartmuseum in Göteborg) gebracht. Sinds 2014 was een van deze helikopters al in technisch opzicht vliegwaardig, maar het heeft tot 2016 geduurd voordat de toestemming kwam van de Zweedse luchtvaartautoriteiten om er mee te gaan vliegen tijdens vliegshows. De heli wordt door een aparte afdeling van het Aeroseum onderhouden en vliegt onder de vlag van de ‘Swedish Air Force Historic Flight‘. Deze organisatie houdt een aantal oude Saab straaljagers vliegend, waaronder een J35 Draken en een J37 Viggen.
Noorse Starfighter
Sinds 2006 is een Noorse stichting bezig om een tweezits CF-104D Starfighter weer vliegwaardig te krijgen. Vanuit een hangar op de vliegbasis Bodø in noord-Noorwegen maakt deze klassieke straaljager nu al regelmatig taxi-runs, zelfs met naverbrander.
Eerder dit jaar zijn de schietstoelen verscheept naar Engeland voor een complete revisie. Nu deze weer geïnstalleerd zijn, lijkt niets een ‘eerste’ vlucht van deze herboren Starfighter nog in de weg te staan. In juni wordt tijdens een (besloten) evenement op Bodø het 75-jarig jubileum gevierd van het 331 Skvadron van de Noorse luchtmacht. Dit squadron vliegt nu met de F-16, maar in het verleden met de Starfighter. Wellicht dat dit de gelegenheid is waarop men gewacht heeft, om de Starfighter vliegend te tonen aan een select gezelschap.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!