Ze zijn er nog maar net, maar AeroMexico wil vanaf volgend jaar al dagelijkse vluchten aanbieden tussen Amsterdam en Mexico City. Nu vliegt de maatschappij nog met de 787-8 Dreamliner naar Schiphol, drie keer per week, vanaf oktober krijgen ze de 787-9 in de vloot. “Daarmee willen we zeker ook naar Amsterdam, het zou kunnen dat het de eerste bestemming voor ons wordt,” zei de chief revenue officer en Nederlander Anko van der Werff tegen Up in the Sky.
Codeshare KLM
Voor het eind van de zomer zullen de vluchten tussen Amsterdam en de hoofdstad van Mexico in codeshare worden uitgevoerd met KLM. “We wachten alleen nog op de goedkeuringen,” aldus Van der Werff. Nu al delen de maatschappijen vluchtnummers op de bestemmingen ‘beyond’. De codeshare is niet de enige toestemming waar AeroMexico op wacht; Delta, de KLM-partner die nu 17 procent van de aandelen in de Mexicaanse airline houdt, wil dat opvoeren naar 49 procent.
Concullega’s
De komst van de maatschappij is ook in dat opzicht bezien een logische. “Delta heeft natuurlijk de joint-venture met Air France-KLM, Amsterdam is een SkyTeam-hub, allemaal logische stappen.” Van der Werff omschrijft zijn maatschappij en KLM op zijn goed Nederlands als ‘concullega’s’ waarbij AeroMexico wel wat voordelen biedt ten opzichte van KLM. “Het toestel dat KLM op de route inzet, is 25 jaar oud, die van ons een paar maanden. Bovendien komen passagiers van ons in Mexico City in terminal 2 aan, waar ze meteen over kunnen stappen op aansluitende vluchten.”
Nachtvlucht
Van der Werff wijst er daarbij op dat ze dit voordeel niet alleen ten opzichte van KLM heeft. “Ook voor maatschappijen als Lufthansa, BA en Iberia geldt dat. Bovendien bieden wij een nachtvlucht en de andere maatschappijen dagvluchten.” Op de vlucht van ongeveer elf uur kunnen passagiers slapen, uitgerust aankomen en meteen zakendoen. “Daarbij helpt het ook dat we met de Dreamliner vliegen, dan kom je sowieso veel uitgeruster aan.”
Boekingen
Ondanks het feit dat KLM al dagelijkse vluchten biedt op Mexico City, vinden de tickets van AeroMexico gretig aftrek. Van der Werff: “De vluchten voor juli en augustus zijn nu al voor 75 procent volgeboekt en daar hebben we geen gekke dingen voor hoeven te doen.” De ambitie is dus dat de Mexicanen ook dagelijks tussen Nederland en Mexico gaan vliegen, met een groter toestel. “Twee keer dagelijks zie ik niet zo snel gebeuren.”
Van de 787-8 toestellen die AeroMexico nu heeft, zijn er drie uitgerust met wifi. “We kunnen klanten nu nog niet garanderen dat ze internet aan boord hebben, maar dat moet binnen een jaar wel het geval zijn.”
De focus ligt van de maatschappij ligt vooral op de zakenreiziger, maar AeroMexico zegt ook zeker geen nee tegen toeristen. “Wij zijn een allemansvriend.”