Het licht-glooiende Vlaamse land golft onder ons door, vers gebakken in het eerste serieuze zonlicht sinds weken. Laag en hard gaat het over de banen van Sanicole en Zoersel. “Hele klein inputs, want ze pikt ongelooflijk snel snelheid op”, kraakt het uit de voorste cockpit, waar captain Lieven Lavaert de Mustang TF-51 SCAT VII behendig stuurt. Ik zie de IAS in een oogwenk oplopen van 250 naar 350kts. Links en rechts worden de bomenrijen tot een waas. “Pas in de pull out mag je flink trekken!”, zegt Lieven.
De daad bij het woord voegend zet de vlieger er 4G voor! Ik word stevig in mijn Strong-parachute-pack gedrukt. Heerlijk. Maar ook vanaf de grond moet deze manoeuvre goddelijk zijn, maar dan om te zìen: de SCAT VII die alle energy van een kleine zevenhonderd kilometer per uur opeens omzet in pure, eerlijk-verdiende altitude. Een hoge bocht volgt. En een barrel roll, van pure vreugde er achteraan. Ik mag een stukje sturen; en ervaar dat de zware veteraan met zachte hand behandeld wenst te worden. Fly by pressures only! Wat een droom, om dit te mogen ervaren. Dan doemt aan de horizon de skyline van Antwerpen al weer op. Too soon.
D-Day, Arnheim, Vietnam
We rollen uit over het tarmac, en dan komt natuurlijk de contemplatie. Gisterenavond nog zat Christina Olds op mijn plaats, tijdens een voor haar bijzonder emotionele vlucht in de back seat van haar vader’s toestel… Vergezeld door de Belgische solo display F-16. Wat een spectaculaire combinatie van air power…
Even later, terwijl de late zon de hangar op Kleine Brogel binnensijpelt, vertelt zij in een hangar aan tientallen muisstille toehoorders over haar vader: triple ace generaal Robin Olds. Een lezing met vage lichtbeelden. Foto’s van haar gelukkige kindertijd, via foto’s van haar vaders tijd op West Point, zijn vluchten tijdens D-Day, Market Garden, Vietnam. Tot foto’s van haar en de Old Ironsides, een paar weken voor zijn dood.
Droom van het vliegen
SCAT VII was zijn favoriete toestel. En diezelfde SCAT VII staat achter haar: het late licht maakt goud van aluminium. Mind you: het gaat hier om daadwerkelijk dìt toestel! Ditzelfde vliegtuig vloog haar vader over de Lage Landen. Ten tijde van D-Day, de Battle of the Bulge en met name ook Market Garden… Een leven vol vliegpassie en -avontuur. Niet alleen om heel vrolijk van te worden, want het was ook een leven in een eeuw vol oorlog. Maar de droom en de schoonheid van het vliegen overheerst. Christina schreef haar vaders biografie: Fighter Pilot. Een prachtig boek.
Vintage Flights!
Vanwaar deze bijzondere samenloop, vliegtuig en dochter verenigd? Wel: vrij prozaïsch: Lieven Lavaert kon door zijn functie als long haul piloot het persoonlijk contact opnemen, en Christina uitnodigen. Een prachtig initiatief in het kader van de stichting ‘Vintage Flights’, gebaseerd op het vliegveld van Antwerpen. Het Vintage Flights-team wil met SCAT VII een serieus opleidings-instituut gaan neerzetten voor de Mustang, en voor tailwheel warbirds in het algemeen. Loffelijk streven, want zeg nou zelf: Mustangs, daar kunnen we er nimmer genoeg van hebben, toch?
Goof Bakker
Vintage Flights opereert in nauwe samenwerking met het bedrijf Fastaero van Frédéric Vormezeele. Er worden verschillende trainingspaketten aangeboden, afhankelijk van de ervaring en het einddoel van de trainee. Niet ongelijk aan Stallion 51 in Florida, waar men ook introduction rides voor leden afwisselt met professionele opleiding. Let op: er heerst meen ik momenteel een aanbieding van 1999 euro. Boel geld, maar wèl een ervaring voor het leven…
Meer via [email protected]