De Duitse luchtmacht wil kleinere militaire transportvliegtuigen aanschaffen. De A400M die nu besteld is, kan niet overal landen.
Naast het feit dat de A400M’s te groot zijn, loopt de levering van de toestellen ook vertraging op. Airbus had in 2015 vijf propellertoestellen moeten leveren, maar dat werden er drie. Volgens diverse bronnen zou de regering nu kijken naar de C-130 Hercules van Lockheed. Dit is een directe concurrent van de A400M.
Doordat de Hercules kleiner is, kan die op meer plaatsen landen dan de A400M. De Luftwaffe heeft 53 A400M’s besteld en is hiermee één van de grootste kopers.
Regeringsbronnen melden aan Reuters dat er ook gekeken wordt naar lease-mogelijkheden in samenwerking met Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Om welk toestel het hierbij gaat, is niet duidelijk.
C160
De vertraagde levering dwingt de Duitse luchtmacht om de verouderde C.160 Transall transportvliegtuigen (in gebruik sinds 1967) langer in dienst te houden. Die toestellen laten qua betrouwbaarheid te wensen over. Airbus compenseert de Duitsers hier financieel voor, dit zou gaan om een bedrag van ongeveer dertien miljoen euro.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!