IATA heeft de financiƫle vooruitzichten voor de sector voor dit jaar opwaarts bijgesteld. De brancheorganisatie voor de luchtvaart voorziet nu een gezamenlijke winst van 39,4 miljard dollar, waar dat eerder 36,3 miljard dollar was. De gezamenlijke omzet zal uitkomen rond de 700 miljard dollar, bij een winstmarge van 5,6 procent.
“2016 wordt naar verwachting het vijfde jaar op rij dat de industrie als geheel meer winst behaalt.” Het afgelopen jaar verdienden de airlines wereldwijd gezien 35,3 miljard dollar. Dat is ook meer dan de 33 miljard dollar die IATA in december nog voorspelde. Vrijwel alle regio’s deden een duit in het zakje, maar daarbij waren er wel grote regionale verschillen. Noord-Amerika presteert verreweg het best, Afrika blijft sterk achter en draait verlies.
Harde werk
“Lagere olieprijzen helpen zeker – hoewel dat effect wordt gedempt door hedging en wisselkoerseffecten. Eigenlijk naderen we nu waarschijnlijk de piek van de positieve impulsen als gevolg van de lagere prijzen,” zei CEO Tony Tyler op de jaarvergadering van IATA in Dublin. “De winstgevendheid wordt echter positief beĆÆnvloed door het harde werk van de luchtvaartmaatschappijen. De bezettingsgraden bevinden zich op recordniveaus.” Joint ventures en andere vormen van samenwerking dragen bij aan de toenemende efficiency.
Starbucks
Gemiddeld verdienen maatschappijen volgens IATA 10,42 dollar op iedere passagier die zij vervoeren. “In Dublin is dat genoeg om vier dubbele espresso’s te kopen bij Starbucks. Vanuit een ander perspectief bezien: Starbucks verdient ongeveer 11 dollar op een omzet van 100 dollar, bij airlines is dat 5,60 dollar. We misgunnen Starbucks hun winst niet, maar er is duidelijk nog opwaartse ruimte voor de winstgevendheid van de luchtvaart,” lichtte Tyler toe. Evengoed begint het verdienmodel van de luchtvaart enigszins te lijken op die van een “normale sector.”
Dat uit zich in de return on invested capital, die overtreft voor het tweede jaar op rij en voor de tweede keer in de geschiedenis de cost of capital: 9,8 procent versus 6,8 procent. Dit biedt maatschappijen de ruimte om hun balans op orde te brengen en schulden af te lossen. Vooral maatschappijen in Europa en Noord-Amerika zijn daar al goed mee op weg of kunnen daar een begin mee maken.
Vraag neemt af
Hoewel IATA verwacht dat de toename van de vraag naar passagiersvluchten dit jaar uitkomt op een robuuste 6,2 procent, is dat wel lager dan het afgelopen jaar, toen er 7,4 procent meer vraag was. De bezettingsgraad blijft onverminderd hoog met een verwachte 80 procent, maar ook dat is iets lager dan de 80,4 procent van het afgelopen jaar. De yields (rendement) komen naar verwachting 7 procent lager uit. Daar staat tegenover dat de kosten per eenheid, dankzij de lagere olieprijs, met 7,7 procent dalen.