EASA (het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart) heeft besloten voorlopig alle vluchten met de Airbus Helicopter 225 LP en AS332 L2 helikopters op te schorten. Deze beslissing volgt op een tussentijdse aanbeveling van de Noorse onderzoekscommissie AIBN die onderzoek doet naar de crash van de Super Puma op 29-april 2016.
De AIBN trekt deze conclusie uit nader onderzoek van een specifiek lager van de hoofdrotortransmissie. Uit dit onderzoek heeft de AIBN ‘sterke aanwijzingen’ verkregen dat dit onderdeel tekenen van vermoeidheid vertoont. Tevens ‘kan niet worden uitgesloten’ dat dit probleem zich niet op andere helikopters kan voordoen. Verder concludeert de AIBN dat huidige methoden om mogelijk ‘catastrofaal’ falen te voorkomen niet toereikend genoeg zijn.
Ondanks dat het onderzoek nog gaande is, is deze ontdekking voor de AIBN van dermate zorgwekkend aard dat het een aanbeveling aan de EASA heeft gedaan. In de aanbeveling schijft de AIBN dat er tot ‘onmiddellijke actie’ moet worden overgegaan om de veiligheid van helikopters met dezelfde soort transmissie te kunnen waarborgen. De EASA heeft hierop gereageerd met een opschorting van alle vluchten van dit type helikopter met dezelfde soort transmissie.
Airbus Helicopters heeft nog geen officiële verklaring uitgegeven, anders dan dat het de beslissing van de EASA steunt. Daarnaast verkondigt Airbus Helikopters dat zij de EASA, de AIBN en alle klanten van dit type helikopter zo volledig en transparant mogelijk van informatie zullen voorzien.