Een nieuwe Britse maatschappij begint in het vierde kwartaal van dit jaar een verbinding van Londen Stansted naar India. De maatschappij heet POP: People Over Profit.
De maatschappij biedt vluchten aan van Stansted naar Amritsar en Ahmedabad in India. De naam van de airline, People Over Profit, of kortweg POP, legt meteen de visie van de maatschappij uit: de passagier gaat voor de winst. De vluchten worden één keer per week aangeboden, met een A330-200. In het toestel gaan 378 passagiers.
Ambitieus
Het businessmodel van de maatschappij is ambitieus. De helft van de omzet gaat naar goede doelen. Passagiers kunnen bij het boeken van een ticket zelf kiezen naar welk doel het deel van hun ticket gaat. “Ik wil een maatschappij creëren die voordelen biedt aan het land wat de passagiers bezoeken”, stelt POP-voorzitter Navdip Singh.
Service
De maatschappij biedt voor een low-cost carrier opvallend veel service: iedere passagier mag 46 kilo ruimbagage meenemen. Ook zitten snacks, drinken en een stoel naar keuze bij de prijs inbegrepen.
Crowdfunding
Om te kunnen starten heeft de maatschappij vijf miljoen pond nodig. Dit geld wordt opgehaald via crowdfunding. POP verkoopt ‘Gold passes’ voor 500 pond. De eerste tienduizend kopers van zo’n pas krijgen een gratis retourtje naar een POP-bestemming naar keuze. Daarnaast krijgen ze de eerste vijf jaar extra voordeel als ze met de maatschappij vliegen.