Ondernemer Peter van Zutphen uit Best geeft het eerlijk toe: eigenlijk vind ik vliegen leuker dan werken. Nu is dat niet zo verwonderlijk als je kijkt naar het vervoermiddel waarin hij zo’n 150 uur per jaar doorbrengt: een Aerospatiale SA341G (S) Gazelle helikopter. Een jonge klassieker, waarvan er maar eentje in ons land is te vinden.
De helikopter valt op, niet alleen door zijn glimmend zwarte kleur, maar ook door zijn Servische registratie. Van binnen is de Gazelle smaakvol ingericht met vijf zwarte stoelen met een rode bies. Up in the Sky sprak met Peter over zijn passie op het terras van restaurant The Hangar op Teuge Airport. Na afloop van het interview kon de vliegbeleving met de Gazelle aan den lijve worden ondervonden.
Hoe is je liefde voor helikoptervliegen begonnen?
Toen ik in België woonde heb ik een keer tijdens een vliegevenement op Keiheuvel een rondvlucht gemaakt in een helikopter. Ik vond het geweldig en had me voorgenomen om ooit zelf vlieglessen te nemen, als ik dat zou kunnen betalen. Dat is gelukt en sinds 2008 ben ik de trotse bezitter van een PPL-brevet. M’n opleiding volgde ik op een Robinson R44 bij Rotor and Wings in België, maar dat bedrijf bestaat niet meer.
Waarom vlieg je juist in een Gazelle?
De kracht, degelijkheid en veiligheid van de Gazelle spreken mij enorm aan. De heli is oorspronkelijk voor de militaire markt gebouwd en dat merk je aan alles. Zo zijn de rotorbladen van composiet gemaakt, die gaan een leven lang mee en hoeven nooit vervangen te worden. Ook de turbinemotor is zeer betrouwbaar en heeft veel power. Op een volle tank kan ik zo’n drie uur vliegen. Tel daar de prachtige ‘looks’ bij op en je snapt waar mijn liefde voor de Gazelle vandaan komt. In het verleden heb ik ook een Robinson R44 en een Eurocopter EC120/130 gehad. Maar de Gazelle is mijn favoriet. Wist je trouwens dat de Gazelle de eerste helikopter is zonder traditionele tailrotor? In plaats daarvan heeft hij een Fenestron, een soort kleine rotor ingebouwd in de staart. Een Fenestron zien we terug in veel moderne helikopters van het merk Eurocopter/Airbus Helicopter.
Wat voor voordelen biedt het vervoer per helikopter voor je werk?
Ik ben directeur van een onderneming en moet vaak op bezoek bij klanten in Duitsland en België. In die landen zijn veel helihavens en ultra light vliegveldjes, dus het vervoer per heli scheelt mij flink wat reistijd. Ik vind die landen ook vliegvriendelijker dan ons land, waar het vliegen soms bijna onmogelijk wordt gemaakt of in elk geval zwaar beperkt. Dan heb ik het niet over de luchtverkeersleiding of de militaire instanties, maar vooral over sommige provincies. Vaak moet een aanvraag voor een landing zo ver van te voren worden aangemeld, dat het niet meer leuk is om te doen. Ik heb nog wel het geluk dat ik in de provincie Noord-Brabant woon en gevestigd ben. In tegenstelling tot andere provincies krijg ik van hen wel veel medewerking bij de aanvragen voor starts of landingen buiten de daarvoor aangegeven vliegvelden. Mijn helikopter is gestationeerd op vliegveld Budel, maar ik heb ook een kleine helihaven bij mijn huis in Best, waarop ik zo’n 48 keer per jaar mag landen of opstijgen. Ik vlieg altijd zelf, ik ben ook de enige in Nederland met een typerating op de Gazelle.
Waarom is jouw helikopter Servisch geregistreerd?
Dat heeft te maken met het onderhoud. Turbinemotoren van een helikopter kunnen maar in een paar landen worden gereviseerd, zoals Canada, Frankrijk en Servië. SOKO in het voormalige Joegoslavië heeft vroeger de Gazelle in licentie gebouwd en doet nog steeds het onderhoud. Dat is daar aanmerkelijk goedkoper dan in andere landen, het scheelt zo’n kwart miljoen euro op een revisie.
Kun je iets vertellen over de geschiedenis van jouw helikopter?
Mijn YU-HVZ is gebouwd in 1975 en is destijds gemaakt voor de Amerikaanse markt. Hij heeft in Amerika en Engeland gevlogen, als laatste met de registratie G-MANN. Ik heb hem in 2014 gekocht van MW Helicopters, gevestigd op Stapleford Aerodrome (Essex). Mijn helikopter is een ‘Stretched Gazelle’, een verlengde versie, 20 centimeter langer en daardoor achterin meer beenruimte. Er zijn in totaal 1.269 Gazelles door Aerospatiale gebouwd en circa 30 door het Joegoslavische SOKO. Aerospatiale heeft 200-250 heli’s voor de civiele markt gefabriceerd. Het prototype vloog overigens al in 1967.
Waarvoor gebruik je jouw Gazelle nog meer?
Erg leuk en dankbaar om te doen is het vliegen voor de Stichting Doe een Wens (Make a Wish). Verder vlieg ik soms ook vanaf Budel met kinderen of volwassen, die lichamelijk of geestelijk gehandicapt zijn. Dan zie je nog weer eens hoe belangrijk gezondheid eigenlijk is.