IATA roept op om luchtvaartmaatschappijen vrijheid te geven in de specificaties waarmee ze aan de 15-minuten interval voor het volgen van vliegbewegingen moeten voldoen vanaf november 2018.
Nieuw systeem
Naar aanleiding van de verdwijning van vlucht MH370 van Malaysia Airlines heeft luchtvaartorganisatie ICAO een voorstel gedaan om vliegtuigen ieder kwartier de positie te laten doorgeven als ze boven de oceaan of afgelegen gebieden vliegen. Oorspronkelijk zou de nieuwe regel vanaf november 2016 ingevoerd worden, maar IATA zette vraagtekens bij de haalbaarheid op deze termijn. De ingangsdatum is nu vooruitgeschoven naar november 2018.
Gilberto Lopez-Meyer, SVP-safety and flight operations van IATA, vertelde donderdag aan de pers op de Annual General Meeting in Dublin, dat de nieuwe datum beter past aangezien er nog geen eisen voor de technologie zijn. Hij verklaarde: “We verwachten dat er zeer binnenkort een nieuwe technologie beschikbaar komt. Binnen één tot twee jaar hebben we waarschijnlijk betere technieken waardoor de industrie kan overstappen op een goedkoper systeem.”
Ontwikkeling
IATA en ICAO werken samen aan de ontwikkeling van het trackingssysteem om tot het programma van eisen te komen. Aanvullende plannen die bepalen hoe de maatschappijen aan de eisen kunnen voldoen, worden naar verwachting maart volgend jaar voltooid. “Dit is een beslissing die we voorzichtig moeten nemen. De technologie verandert zo snel dat we mogen verwachten dat we op korte termijn een betere oplossing hebben”, aldus Lopez-Meyer.
Als de nieuwe technologie ontwikkeld is, zouden maatschappijen de vrijheid moeten hebben om gebruik te maken van systemen die al aanwezig zijn in vliegtuigen om aan de eisen te voldoen. “Over een paar jaar zouden systemen en technieken het mogelijk kunnen maken om een wereldwijde surveillancedekking te hebben.” Het is nu niet erg interessant voor maatschappijen om te investeren in een techniek die nog in ontwikkeling is.
“Het wordt een dure investering maar we zullen het doen.” Lopez-Meyer legde uit dat verplichten om te investeren in een specifieke technologie niet de juiste manier is.