Tim Clark, de CEO van Emirates, heeft tegen de Financial Times gezegd dat de tijden van grote winsten in de luchtvaart voorbij zijn. Hij denkt dat maatschappijen vooral in het premiumsegment snel moeten veranderen om nog zwarte cijfers te kunnen schrijven.
Zakenreizigers
Clark wijst erop dat traditionele maatschappijen in het toeristensegment al nauwelijks meer winst maken, mede door de concurrentie van lowcostcarriers. Volgens de topman van Emirates komen nu ook de prijzen in hogere segmenten onder druk te staan: “We moeten erkennen dat dingen gaan veranderen. Zakenreizigers zullen niet meer zo lucratief zijn als dat ze altijd geweest zijn en dat gaat winst kosten”, aldus Clark.
Besparen
Hoewel de reizigers in het premiumsegment maar een klein deel van het totaal aantal passagiers vormen, zijn zij vaak goed voor de helft van de omzet. Steeds meer bedrijven willen echter op reiskosten besparen, waardoor de prijzen in business and first class onder druk staan.
Premium economy
Door deze prijsdruk heeft het premium economy-product de laatste jaren veel terrein gewonnen. Dit segment is voor veel zakenreizigers een mooi compromis tussen lagere kosten en niet te veel verlies aan comfort. Emirates overweegt daarom ook met premium economy te beginnen. “Daar kijken we serieus naar”, zei Clark.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.