De Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung, ook bekend als ILA Berlijn, is een Duitse beurs en vliegshow. Tijdens het evenement tonen luchtvaartbedrijven wat zij onderzoeken, ontwerpen en produceren. De show werd dit keer van 1 tot 4 juni georganiseerd op het Berlin ExpoCenter Airport, ongeveer twintig kilometer ten zuiden van Berlijn.
Beurs
Op ILA is elke soort luchtvaart aanwezig en dat is ook te zien in de indeling van het terrein. Elke tak beschikt over een aparte hal of gedeelte van een overdekte hal. In een van de eerste hallen was een beurs met een gevarieerd aanbod van nationale en internationale bedrijven. Naast de grote en bekende bedrijven als Boeing, Airbus en Rolls-Royce, waren ook bedrijven als MTU Aero Engines aanwezig. Dit bedrijf heeft bijvoorbeeld meegewerkt aan de GEnx motor, waarbij MTU het frame van de turbine heeft ontworpen en geproduceerd. Personeel bij de stands van Rolls-Royce en Northrop Grumman vertelden dat er op ILA Berlijn uiteindelijk niets verkocht wordt, maar dat zij enkel hun producten aan het Duitse bedrijfsleven en politici laten zien. Andere hallen bevatten stands voor ruimtevaart, drones, helikopters en speciale bedrijven zoals de Duitse meteorologische dienst. Volgens de organisatie waren er uiteindelijk 1037 exposanten uit 37 verschillende landen aanwezig.
Direct bij de ingang van het terrein bevonden zich zalen die beschikbaar waren voor persconferenties en vergaderingen. Deze werden door zakelijke bezoekers gebruikt tijdens de eerste twee dagen van de vliegshow. In het naastgelegen CareerCenter konden geïnteresseerden netwerken en in contact komen met potentiële werkgevers of zich laten inlichtten door de aanwezige vliegopleidingen.
Terwijl binnen de bedrijven hun hightech snufjes aan het bedrijfsleven exposeerden, was buiten een vliegshow bezig. Er was elke dag een ander vluchtprogramma, waardoor het zeer gevarieerd bleef. Op zaterdag waren er onder andere displays van oorverdovende straaljagers, een Amerikaanse B-52 bommenwerper en een Messerschmitt Me 262. Dit laatste vliegtuig is een replica van de originele modellen, maar met een paar verbeteringen zoals stillere motoren. Naast militaire toestellen vlogen er uiteraard ook commerciële vliegtuigen zoals de Airbus A350-900 en de A320neo rond. De A350 trok veel bekijks toen het met zeer lage snelheid over het vliegveld kwam of toen het een paar scherpe bochten maakte. Zelfs piloten die zelf op een Airbus vliegen waren onder de indruk van de prestaties van het grote verkeersvliegtuig. Gedurende de show lichtten twee sprekers in het Duits en Engels de toeschouwers in over de vliegtuigen. Het publiek kon naast de prachtige show genieten van een warme zon die de temperatuur deed stijgen naar 25 graden Celsius.
Waar de toeschouwers bij de meeste vliegshows van een afstand de toestellen kunnen bekijken, hadden zij bij ILA de kans om door het toestel zelf te lopen. Zij moesten hiervoor echter wel achteraan sluiten in een lange rij. De geïnteresseerden hadden toegang tot onder andere een Boeing 747, Boeing 707 AWACS, C-17 en een Catalina. Voor de mensen die geïnteresseerd waren in de kleinere luchtvaart waren er een paar zweefvliegtuigen en enkele Piper’s. Uiteindelijk waren er volgens de organisatie rond de 200 vliegtuigen aanwezig, die samen met de beurs 150,000 (zakelijke) bezoekers trokken.
De stand van het Duitse MTU aero engines. ©Antoon Wiessenberg