fbpx
NieuwsOnderwerpenProfessional

EU wil Open Skies-overeenkomst met Golfstaten en Turkije

De Europese transportraad heeft de Europese Commissie toestemming gegeven om te gaan onderhandelen over liberale luchtvaartverdragen met Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en ASEAN (Zuidoost-Azië). Daardoor moet het voor maatschappijen uit die gebieden makkelijker worden om naar Europa te vliegen en andersom.

Minister Schultz van Haegen, voorzitter van de Transportraad, zei over het besluit: “We hebben een overeenkomst getekend over vier mandaten die de Europese Commissie toestemming geven om te gaan onderhandelen over verstrekkende luchtvaartverdragen met ASEAN, Qatar, de VAE en Turkije.”

Violeta Bulc, de Eurocommissaris voor Vervoer, is blij met de overeenkomst. “We bedanken de Transportraad voor haar beslissing. Hoewel we niet op alle punten gekregen hebben wat we wilden, kunnen we nu in drie tot vier jaar tijd luchtvaartverdragen sluiten met de genoemde landen”, aldus Bulc.

Open Skies
De Europese Unie sloot eerder Open Skies-overeenkomsten met onder andere de Verenigde Staten en Canada. Dit soort verdragen besparen maatschappijen een hoop bureaucratie bij het openen van nieuwe lijnvluchten, waardoor ze sneller kunnen opereren. Zo hoeft er bijvoorbeeld niet langer toestemming gevraagd te worden aan de overheden in de landen van aankomst en vertrek.

Reacties
ACI Europe, de vereniging van Europese luchthavens, laat in een eerste reactie weten tevreden te zijn met het besluit van de Transportraad: “De beweging naar Open Skies-overeenkomsten is essentieel voor de ontwikkeling van luchthavens. Het zorgt voor betere verbindingen en meer keuze voor consumenten, wat belangrijk is voor de economische groei.”

Er zijn echter ook negatieve geluiden te horen. Zo liet de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) al van tevoren weten bezorgd te zijn over dit besluit, omdat Emirates, Qatar en andere maatschappijen uit de Golfstaten ervan zouden profiteren. Volgens de VNV vormen zij oneerlijke concurrentie voor Europese maatschappijen die geen staatsteun krijgen.

Update 19:45: De VNV laat aan Up in the Sky weten de overeenkomst uitgebreid te bestuderen en binnenkort met een officiële reactie te komen.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button