fbpx
AirlinesFrequente reizigersNieuwsNL NieuwsOnderwerpenSchiphol Airport

VNV dreigt met ‘hete zomer’ bij easyJet; acties ophanden

Voor de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is de maat vol; ze dreigen met acties en waarschuwen easyJet voor ‘een hete zomer’. Dat maakte de VNV vandaag bekend.

Volgens de VNV heeft de Britse prijsvechter vrijwel geen moeite gedaan om met de pilotenvakbond tot een acceptabele cao te komen voor haar vliegers. Vanaf de easyJet-basis op Schiphol werken ongeveer zeventig piloten. Volgens easyJet is de VNV te snel met de reactie en lopen de onderhandelingen over de cao nog.

Te ver uit elkaar
“Partijen liggen nog ver uit elkaar en de VNV ziet een onwillige overlegpartner, die meester is in het tijdrekken,” laat de VNV weten. “Voor de VNV is de maat vol.” Voor zover bekend zijn er bij easyJet nog nooit stakingsacties geweest.

Actievoeren 
De VNV stelt dat zij zich als gevolg van de onwil van het management van easyJet ‘helaas genoodzaakt ziet’ om actie te gaan voeren. “En gaan we een hete zomer tegemoet.” De pilotenvakbond legt op voorhand alle verantwoordelijkheid hiervoor bij het easyJet-management. VNV-voorzitter Verhagen: “Aan het summier doorbetalen bij ziekte, te zware roosters en een veel te marginale werkgeversbijdrage voor pensioen moet een einde komen. We vragen absoluut geen onredelijke zaken, maar easyJet wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.”

Internationale koepel
In de komende weken staan publieksvriendelijke en kortere, of indien nodig, langere werkonderbrekingen op stapel. “De VNV zal het reizende publiek zoveel mogelijk op voorhand informeren om het ongemak tot een minimum te beperken.” De vakbond adviseert reizigers, tot er wel een cao ligt, goed in de gaten te houden of er acties aanstaande zijn. De VNV heeft via de internationale koepel IFALPA collega-pilotenverenigingen opgeroepen de acties te ondersteunen.

Verrast
De maatschappij zelf is verrast door de aankondiging van de VNV. “We betreuren deze aankondiging van de VNV. Het doet geen recht aan de constructieve gesprekken die wij graag met hen voortzetten”, zegt een woordvoerder tegen Up in the Sky. “We hebben ons constructief opgesteld door actief te werken aan een cao. Niet elke buitenlandse airline doet dat.”

Contracten
Toen de basis op Schiphol geopend werd, was er nog geen CAO. Omdat easyJet wel piloten nodig had, zijn er contracten opgesteld tot 2018. Die contracten zijn volgens de woordvoerder afgelopen jaar nog verbeterd en voldoen aan de Nederlandse wetgeving. De piloten worden nu doorbetaald bij ziekte en krijgen een reiskostenvergoeding voor lange afstanden. De cao waar nu over onderhandeld wordt, moet die contracten vervangen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button