Malaysia Airlines weegt de A321 af tegen de nieuwe 737 MAX. De maatschappij gaat de vloot vernieuwen en zoekt een toestel dat binnen de regio langere routes kan vliegen.
Tegenover Bloomberg stelt CEO Christoph Mueller dat de A321 en de 737 MAX nu de beste opties zijn. De Boeing 757 zou volgens Mueller het meest geschikt zijn, maar dat toestel wordt al ruim tien jaar niet meer gemaakt. Boeing denkt wel na over een nieuwe versie, maar dat gaat nog zeker tien jaar duren.
Het presenteren van een nieuw vlootplan zal één van Mueller’s laatste wapenfeiten bij Malaysia Airlines zijn. Hij liet de maatschappij fors krimpen en legde de focus weer op het regionale netwerk. Onder andere naar China wil de maatschappij nog groeien.
narrowbody’s
Om dat te kunnen doen, zijn meer toestellen nodig. Vanuit economisch oogpunt zullen dat vooral narrowbody’s zijn, stelde Mueller eerder. Met de A321 en de 737 MAX kan Malaysia luchthavens in de regio bedienen die voor een kleiner toestel te ver weg liggen en voor een widebody te weinig passagiers opleveren.