LATAM Airlines, de fusiemaatschappij tussen LAN en TAM, gaat waarschijnlijk snijden in een order voor 53 widebody’s als de Braziliaanse markt niet aantrekt.
De 53 toestellen werden besteld door LAN en TAM toen de maatschappijen nog onder hun eigen naam opereerden. Het Braziliaanse TAM bestelde in 2006 27 A350’s en LAN koos in 2009 voor 26 787’s.
De maatschappij heeft op dit moment in Brazilië een vloot van ongeveer 150 toestellen. CEO Enrique Cueto laat aan Bloomberg weten dat daar vijftien toestellen van af moeten. De maatschappij had verwacht dat de Braziliaanse economie zou groeien, maar die krimpt juist. LATAM wil in 2018 ruim 3 miljard dollar minder uitgeven aan toestellen.
Bestellingen
Van de 27 bestelde A350’s zijn er voor TAM sinds december 2015 drie afgeleverd. De komende jaren volgen nog twaalf A350-900’s. Twaalf A350-1000’s moeten vanaf 2019 worden afgeleverd.
De Chileense poot heeft inmiddels het merendeel van de 787’s in gebruik: tien 787-8’s en vijf 787-9’s. De maatschappij verwacht nog elf 787’s.
Of de grotere achterstand bij Airbus ook betekent dat de A350’s geslachtofferd worden, is niet duidelijk. Beide vliegtuigbouwers wilden niet reageren op de berichten. Ook LATAM’s concurrenten in Brazilië, GOL en Azul, krimpen de vloot in. Beide maatschappijen doen in totaal 53 toestellen van de hand, dit zijn volgens Bloomberg vooral narrowbody’s.