Er wordt flink wat afgestaakt in Europa door piloten. De Air France vliegers zijn erom beducht, maar piloten van SAS en de Nederlandse easyJet cockpit bemanning staken vorige en/of komende week ook.
Het is één van de weinige beroepsgroepen die zoveel verdienen en toch met stakingen hun arbeidsvoorwaarden veilig willen stellen. Hoeveel piloten precies verdienen is lastig te achterhalen, maar ga uit van twee ton op de top van hun carrière. Een easyJet piloot verdient wat minder dan een Air France vlieger. Ooit een staking van managers met vergelijkbaar salaris gezien?
Containers
Er zijn weinig bedrijven waar een relatief kleine beroepsgroep zoveel impact heeft op het bedrijfsproces. Als voorbeeld: de piloten maken circa 10% van alle werknemers van de 32.000 KLM’ers uit. Daarnaast zijn de vliegers doorgaans zeer goed door de vakbond vertegenwoordigd en is de stakingsbereidheid groot. Er is één andere beroepsgroep die dit net zo voor elkaar heeft en dat zijn containerkraanmachinisten die in zeehavens van een aantal westerse landen werken. Net als veel piloten verdienen zij een ton of meer per jaar. Als zij de kraan niet bedienen ligt het volledige bedrijf, inclusief alle schepen, stil. De macht is dus groot. Containervervoerders hebben veel geprobeerd om de macht te breken, maar dit is niet gelukt. Een goed teken voor de piloten!
Air France
Waar ze bij Air France voor staken is niet volledig duidelijk. In de ogen van de Fransen is er een scheefgroei tussen AF en KLM. De staking heeft nog het meest weg van een stampvoetend klein kind die ziet dat een ander kind iets heeft wat hij wil hebben. KLM doet het beter dan AF, dus eisen piloten dat er vluchten naar AF moeten. Sinds kort worden de cijfers van Air France en KLM afzonderlijk bekend gemaakt. Deze verandering in communicatie leek uit de koker van KLM te komen. Waarschijnlijk hebben ze daar nu spijt van.
Ooit een staking van vrachtwagenchauffeurs gezien dat er meer vrachtwagens moeten komen? Of fabricagemedewerkers van Volkswagen die vinden dat er meer Golfjes moeten worden gemaakt? Dat lijkt toch meer een managementbeslissing en niet een beslissing van de uitvoerders van het werk. De AF-piloten vinden dat ze dat wel kunnen eisen, wat op zijn minst opmerkelijk is.
easyJet
De enige Nederlandse pilotenvakbond in Nederland, VNV, roept nu op tot een staking bij easyJet. Van de 70 easyJet-vliegers waren er op 31 december 2015 zeventien bij VNV aangesloten. Ter vergelijking: 3400 VNV-leden (70%) vliegen bij de Nederlandse tak van de Air France-KLM groep. Directe profiteur van de easyJet staking is KLM met een overlappend netwerk. Opvallend is dat VNV op Twitter vaak reageert op andere beroepsgroepen in de luchtvaart die staken. Met name de Franse luchtverkeersleiders krijgen er fel van langs:
Ongenuanceerde stakingsdrift treft Frankrijk keer op keer en sloopt de luchtvaartindustrie. Staken ok maar zo vaak? https://t.co/ikOAKCRLcI
— VNV.nl (@VNVPresident) 24 mei 2016
Ook met de Franse pilotenstaking is VNV het niet eens:
Air France : une grève très mal vue par les pilotes néerlandais https://t.co/aDXnmRW0vp pic.twitter.com/TcxoDPhed7
— Le Point (@LePoint) 11 juni 2016
VNV zegt te gaan staken bij easyJet vanwege de pensioenen en werkdruk. De Franse luchtverkeersleiders staken (onder andere) ook voor hun pensioenen. Een (Nederlandse) verkeersleider verdient gemiddeld een ton per jaar. De Franse verkeersleiders staken vaker dan VNV, zeker, maar is er verder zoveel verschil?
Tijden veranderen
Over Emirates en topman Tim Clark is een hoop te zeggen, maar op het moment dat hij zegt dat de gouden tijden voorbij zijn, valt daar niet veel op af te dingen. De marges zijn minimaal en de wereld verandert. Eerlijk of niet, de wereld is hoe hij is. Juist de maatschappijen waar veel gestaakt wordt dreigen ten onder te gaan. Als je tot twee ton per jaar verdient, is het dan nog geoorloofd een maatschappij lam te leggen?
Recht
Iedereen moet dit zelf beoordelen, feit is wel dat de meeste andere beroepsgroepen die dergelijke bedragen verdienen niet staken. Om positief af te sluiten: in Europa kan er gestaakt worden, dat kunnen collega’s in sommige andere landen niet zeggen.
Reageren kan hieronder of via redactie [at] upinthesky [punt] nl.