Een goede nachtrust op een kruishoogte van 35.000 voet; maatschappijen als Delta, Etihad en Air France investeren flink om passagiers een betere slaapbelevenis te geven. Dit blijkt uit een inventarisatie van Skift.com.
Etihad
Etihad begon een aantal jaar geleden als eerste met aromatherapie; de airline liet kussens besproeien met olie die een kalmerend effect heeft. De zogenoemde puls-point oil zorgt ervoor dat de bloedstroom rustig verloopt en stress wordt verholpen. Zo kunnen passagiers beter ontspannen. Nu, twee jaar later, wordt deze methode door steeds meer maatschappijen gebruikt.
Maaltijden
Air France laat premium passagiers dineren voordat zij instappen. Dit gebeurt in de lounge, waar zij kunnen kiezen uit een uitgebreid à la carte menu. Zo kunnen passagiers na het boarden meteen gaan slapen, zonder wakker gemaakt te hoeven worden voor maaltijden. Wel is deze service voor nu nog slechts beschikbaar op luchthaven JFK in New York.
Dreamliner en A330neo
Door te spelen met licht kunnen passagiers sneller in slaap vallen en frisser wakker worden. Het zogenoemde ‘mood light’ zorgt namelijk voor het reguleren van het circadiane ritme. Passagiers die onlangs in een nieuwe Dreamliner hebben gevlogen hebben dit mogelijk al ervaren.
A330neo mood light:

Inflight entertainment
Diverse airlines als Virgin America, Delta en British Airways gebruiken mediteerfilmpjes om passagiers een relaxed gevoel te geven. Uit onderzoek is gebleken dat deze filmpjes helpen om passagiers minder gestrest en sneller slaperig te maken.



Hilversum