Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»De Franse slag | column Hans de Jong
Column

De Franse slag | column Hans de Jong

Hans de JongDoor Hans de Jong14/06/2016Update:28/08/2020Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het lukt de KLM Air France-combinatie maar niet om uit het nieuws te blijven. Ook de afgelopen week was het weer raak, toen de Franse vakbonden met een nieuw staaltje armpje drukken kwamen. Heel veel mediageweld is het gevolg. Wat me in eerste instantie verbaasde, was de reactie van minister Dijsselbloem. Hij wilde, als het moest, gaan tornen aan de landingsrechten. Als er één aspect van overheidsbeleid is waar de Nederlandse overheid geen vuist meer kan maken richting Fransen, is het precies op dat punt. Verkeerde voorbeeld dus.

Nu ben ik van de gedachtenschool dat een onderneming het in beginsel zonder steun van de overheid moet doen, maar ik heb de luchtvaartnota er nog maar eens op nagelezen, want dat is uiteindelijk (en nog steeds) het kader waarbinnen de Nederlandse overheid de luchtvaartsector dient te beoordelen. Ook voor wat betreft haar eigen handelen. Even dus een stukje geschiedenisles. In 2009 stelde het Kabinet het volgende: “Het netwerk van luchtverbindingen speelt een grote rol in de internationale bereikbaarheid van Nederland..” Schiphol en KLM speelden daarin een belangrijke rol. In de nota wordt onderkend dat er, naast private, ook publieke belangen zijn gemoeid bij de luchtvaart. De overheid heeft dus een rol te spelen als de ambities, zoals neergelegd in dit document, met voeten worden getreden. Dit keer dus niet door toedoen van een luchtvaartmaatschappij uit het Midden-Oosten, maar nota bene door de eigen partner van KLM.

Nu zijn de middelen van de Nederlandse Staat om in te grijpen (en door eigen toedoen door het verkwanselen van de Staatsgaranties) de afgelopen jaren steeds beperkter geworden, dus materieel staat de Nederlandse Staat met lege handen en dat is vervelend. Maar dat laat mijns inziens onverlet dat de Nederlandse regering -met voorman Rutte voorop- met alle middelen die de regering wel ter beschikking staan de Franse regering duidelijk moet maken dat een uitholling van het netwerk, door een kunstmatige herverdeling van nieuw materieel, volkomen onacceptabel is. Als de Franse piloten een steviger fundament wensen voor hun basissalaris, dan kan dat niet door materieel bij KLM weg te nemen en hopen dat een uitbreiding van het Air France ICA netwerk wel of automatisch volgt. Het blijven uitoefenen van krachtige politieke en diplomatieke druk is daarbij het minste wat de regering kan doen.

Ook was Brussel deze week in het nieuws. Het eerste bedrijf van het Brusselse toneelstuk dat Europese luchtvaartstrategie heet, kent in ieder geval een happy ending. Mandaten om te onderhandelen met onder meer de VAE en Qatar zijn er doorheen. Wat zullen met name de Fransen (en Duitsers) blij zijn dat de Raad akkoord is gegaan met een mandaat voor het Midden-Oosten. In een bilaterale context blijft het toch wat lastig om de druk tot wezenlijke marktuitbreiding te weerstaan, temeer wanneer door VAE en Qatar handel- en luchtvaartdossiers aan elkaar gekoppeld worden.

De Europese Commissie mag nu, namens de Europese Lidstaten, de kolen uit het vuur gaan halen. Geen bilaterale verdragen meer afsluiten met deze landen, (waarschijnlijk) beperkte uitbreiding van de landingsrechten en vol inzetten op de strijd tegen de oneerlijke concurrentie. Drie jaar de tijd krijgt de Commissie om de klus te klaren en dan evalueren of en welke resultaten er bereikt zijn. De kool en de geit voorlopig gespaard. De verkoop van Airbussen loopt geen gevaar en de individuele lidstaten kunnen zich verschuilen achter een Europees besluit. Fortress Europe in optima forma.

Ook Turkije en haar in rap tempo uitbreidende luchtvaartsector mag zich verheugen op Europese belangstelling door het luchtvaartmandaat met dit land. Dit mandaat zal mijns inziens nog een slag complexer worden dan de overige drie, want als goede nabuur zal ook worden ingezet om de Europese wet- en regelgeving eveneens van toepassing te maken op Turkije. Een mooi opstapje naar toekomstige toetreding.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Hans Hans de Jong
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie

OM trekt handen af van zaak-Heli Holland

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?