De zoektocht naar de zwarte doos van het gecrashte toestel van EgyptAir wordt een race tegen de klok. De flight data recorders houden naar alle waarschijnlijkheid 24 juni op met het uitzenden van een signaal, meldt persbureau Reuters.
De zoektocht gaat onverminderd door, zonder de zwarte dozen is er volgens de onderzoekers te weinig informatie beschikbaar om vast te stellen waarom de A320 met vluchtnummer MS804 op 19 mei crashte in de Middellandse Zee.
Locatiesignaal
De Franse BEA, die de Egyptenaren helpt met zoeken, stelt dat een van de schepen die de bodem afspeuren gedurende langere tijd een locatiesignaal opvangt, afkomstig van een van de zwarte dozen. De positie daarvan zou tot een gebied van 1 tot 2 kilometer zijn herleid. Om de datarecorder te kunnen bergen, van een diepte van 3.000 meter, moet dat zijn teruggebracht tot enkele meters en moet worden vastgesteld of de ‘pingers’ nog vastzitten aan de recorder.
Motoren
Het onderzoeksteam onder leiding van Egypte, wordt ondertussen aangevuld met afgevaardigde van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB), zo heeft het team bekendgemaakt. Dat verzoek kwam van de NTSB, omdat de motoren van de hand van een consortium waren dat onder leiding stond van het Amerikaanse Pratt & Whitney. Hoewel het niet verplicht is, is het gebruikelijk dat het land waar de motoren gemaakt zijn, iemand afvaardigt naar een onderzoek.
Radarbeelden
Het onderzoeksteam heeft ook laten weten dat de radarbeelden van het Egyptische leger bevestigen dat het toestel een afwijkende beweging maakte voordat het neerstortte in zee. Dat zou van belang kunnen zijn voor het onderzoek naar de oorzaak van de crash.