Chicago O’Hare gaat proeven doen met het afwisselen van de nachtelijke start – en landingsbanen. Met dit experiment wil de luchthaven omwonenden een betere nachtrust geven.
Op de luchthaven worden twee parallelle landingsbanen primair ingezet. In het nieuwe schema wordt iedere week gewisseld van baanfunctie: de ene week wordt er tussen 22.45 uur en 05.30 uur gestart op een bepaalde baan, de andere week geland. De ene week worden de banen ingezet die oost-west liggen, de andere week de parallelle banen die zuidwest-noordoost liggen. Een derde baan blijft beschikbaar voor zowel starts als landingen.
Hinder terugdringen
Door te wisselen wil de O’Hare Noise Compatibility Commission (ONCC) de hinder voor omwonenden terugdringen. Startend verkeer geeft meer geluidsoverlast dan landend verkeer. De proef loopt in eerste instantie zes maanden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!