De rust keert langzaam terug in de Europese luchtvaart. Sinds afgelopen vrijdag werden reizigers gedupeerd door pilotenstakingen. Vliegers van Air France, SAS en de Nederlandse tak van easyJet legden het werk neer.
Bij Air France was de staking min of meer verwacht: de aankondiging dat er tijdens het EK voetbal acties zouden komen, was er al langer. Door de vierdaagse staking schrapte Air France veel vluchten op de korte en middellange afstanden.
De maatschappij verwacht ruim veertig miljoen euro te verliezen door de acties. Vakbond SNPL laat in een verklaring weten dat deze slag ten einde is, maar dat de strijd wel doorgaat.
SAS
De staking bij SAS kwam onverwachter. De maatschappij onderhandelde al sinds april met pilotenbonden in Noorwegen en Zweden over een nieuwe cao. In beide landen stelden de bonden een deadline met een staking eraan vast.
Met de Noorse bonden werd na de deadline nog een akkoord bereikt, in Zweden lukte dat niet. In vier dagen schrapte SAS ongeveer duizend vluchten omdat de piloten niet werkten. Naar schatting 100.000 reizigers werden gedupeerd.
VNV
Ook in Nederland was het ineens homeless. Vakbond VNV, die eerder de stakingen van de Air France-piloten nog veroordeelde, riep een staking uit bij de Nederlandse tak van easyJet. Vanaf Schiphol heeft de maatschappij zeventig piloten vliegen. Volgens de VNV weigert easyJet mee te werken aan een cao voor de piloten. De maatschappij zelf ontkent dat en liet gisteren piloten van andere bases naar Schiphol komen om toch te kunnen vliegen.