AirlinesNieuwsOnderwerpProfessionalVeiligheid

Nog 216 maatschappijen op nieuwe zwarte lijst EU

Op de Europese zwarte lijst voor luchtvaartmaatschappijen staan na een update nog 216 maatschappijen. Onder andere drie Indonesische carriers en Zambia hebben de veiligheid weer op orde en zijn van de lijst gehaald.

De Europese Commissie werkt de lijst ieder halfjaar bij. Om van de zwarte lijst af te komen, moeten maatschappijen en landen aantonen te voldoen aan de Europese regelgeving. De Indonesische carriers Lion Air, Batik Air en Citilink waren al lange tijd bezig om van de lijst af te komen. Dat is hen nu gelukt. Op de lijst staan nu nog 54 Indonesische maatschappijen. Naast de drie is flagcarrier Garuda de enige maatschappij die naar Europa mag.

Afrika
Alle luchtvaartmaatschappijen uit Zambia mogen weer naar de Europese Unie vliegen, net als Air Madagascar. Zambia werd in 2009 als land op de zwarte lijst gezet, Air Madagascar mocht vanaf 2011 niet meer naar Europa.

Iran Air
Goed nieuws was er ook voor Iran Air. De maatschappij mag met meer verschillende toestellen naar Europa vliegen. Dat was alleen maar toegestaan met de A300 en A310. De maatschappij gaat de vloot ingrijpend vernieuwen en heeft onder andere bij Airbus een mega-order neergelegd.

Verboden
Op de lijst staan nu nog 216 airlines uit 21 landen. Negentien landen staan op de zwarte lijst, wat betekent dat maatschappijen automatisch niet naar de EU mogen vliegen. In totaal gaat dit om 214 maatschappijen. Blue Wing Airlines uit Suriname en de Iraakse carrier Iraqi Airways maken de lijst compleet.

Daarnaast zijn er zes maatschappijen die alleen met specifieke toestellen naar de EU mogen: Afrijet en Nouvelle Air Affaires uit Gabon, Air Koryo uit Noord-Korea, Air Service Comores van de Comoren en Iran Air. De Angolese flagcarrier TAAG maakt de beperkte maatschappijen compleet.

Tevreden
Eurocommissaris Violeta Bulc is tevreden met de voortgang die geboekt is. “Luchtvaartveiligheid is mijn topprioriteit. Deze nieuwe lijst illustreert onze inspanningen om de veiligheid op het hoogste niveau te houden”, zegt ze.

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol en komt er graag. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button