De uitbater van de belangrijkste Thaise vliegvelden gaat € 5 miljard investeren in uitbreiding van de overvolle luchthavens.
De komende vijftien jaar zal het geld worden gestoken in beide luchthavens van Bangkok, Chiang Mai, Chiang Rai, Phuket en Hat Yai. Samen zijn deze zes airports goed voor 90% van al het vliegverkeer in het land. Vijf van de zes vliegvelden worden door dezelfde uitbater, AOT, gerund. AOT is volledig in handen van de overheid.
Druk in Bangkok
Het tweede vliegveld van Bangkok, Don Muang, krijgt een investering van € 720 miljoen voor nieuwe faciliteiten, het opknappen van één van de terminals en metroverbinding met de binnenstad. In augustus begint de bouw van de tweede fase van het (relatief) nieuwe vliegveld van de hoofdstad: Suvarnabhumi. In 2019 moet het geschikt zijn voor 60 miljoen passagiers. Twee jaar later zouden er zelfs 90 miljoen reizigers ontvangen kunnen worden. Momenteel zijn er 45 miljoen, meer dan waar het vliegveld voor ontworpen is. Het barst dan ook uit zijn voegen, merkte ook Up in the Sky in de travel special Thailand.
Andere vliegvelden
Ook andere vliegvelden in het land kunnen de groei niet aan. In juni gaat eindelijk de nieuwe terminal in Phuket open. Op het moment dat het open gaat zijn er al meer passagiers dan waar het vliegveld, inclusief grote nieuwe terminal, voor gebouwd is. In Chiang Mai is er nog enige speling in passagiers aantallen. In mei is de uitbreiding daarvan al goedgekeurd. Onduidelijk is nog wat de investeringen buiten Bangkok zijn en wat er gaat gebeuren.