Niet veel zakenreisagenten zullen hun klanten en leveranciers direct met elkaar in contact brengen. Het bestaansrecht van de travel management company (TMC) is immers dat zij de schakel tussen de reiziger en de supplier zijn. Bij Munckhof doen ze dat wel.
Fata Morgana
“Wat wij de zakenreiziger bieden, kunnen suppliers toch niet evenaren. Klanten zoeken een totaalpakket,” zegt CEO Tom Roefs van Munckhof zaterdag in het Fata Morgana paleis, waar het bedrijf het eigen team, travel managers, zakenreizigers èn leveranciers samenbracht. Munckhof gaat duidelijk uit van de eigen kracht. De TMC kreeg een honderdtal klanten en ruim twintig leveranciers op de been op de vrije zaterdag, in de Efteling in Kaatsheuvel.
Geïnteresseerd
“Onze klanten komen vooral om ons eigen team te ontmoeten, maar ook om kennis te maken met de mensen achter het vliegticket of de huurauto,” zegt Roefs. “Het aantrekkelijke voor de suppliers is dat ze mensen tegenover zich krijgen die oprecht geïnteresseerd zijn en de moeite nemen om op de vrije dag hierheen te komen. Dat het in de Efteling is en iedereen de hele middag het park kan bezoeken, helpt natuurlijk ook.”
Speeddate
Onder de klanten waren veel travel managers aanwezig, die partijen als AirPlus, Amadeus, Sixt, Düsseldorf Airport, en airlines als KLM, Turkish Airlines, American Airlines, United, Lufthansa en BA het hemd van het lijf konden vragen over hoe het nu allemaal precies werkt met zaken als betaalsystemen, ancillaries en services, gericht op de zakelijke reiziger. Dat gebeurde in een soort speeddate-sessies van 10 minuten, waarbij een niet te missen geluidssignaal het aan de deelnemers kenbaar maakte als ze door konden naar de volgende stand.
Face-to-face
Munckhof koos er bewust voor het ‘partnerevent’ op een zaterdag te organiseren. Roefs: “Door de week hebben we het allemaal druk. We doen dit nu voor de tweede keer hier in het weekeind en gezien de opkomst, is dat een succes. Wij hechten aan het face-to-face contact, waar alles tegenwoordig via de telefoon of digitaal gaat. Dat maakt de persoonlijke ontmoeting des te belangrijker.” Waar een zaal normaliter meteen leegloopt als het officiële gedeelte erop zit, bleven de bezoekers in het Fata Morgana paleis nog lang napraten. Daarna konden ze zich alsnog urenlang laten betoveren in de Efteling.