Passagiers die vliegen met één van de Oneworld-maatschappijen en tussentijds overstappen op een andere maatschappij, moeten mogelijk zelf hun bagage inchecken voor de tweede vlucht. OneWorld hanteert sinds begin juni nieuwe bagageregels, schrijft Australian Business Traveller.
De nieuwe regels, die niet breed gecommuniceerd zijn, hebben onder andere invloed op de zogeheten ‘interline journey’. Oneworld verplicht maatschappijen om bagage door te labelen naar de eindbestemming als er twee verschillende boekingen zijn. Bij een vlucht van London Heathrow via Dubai Sydney met British Airways en Qantas, moest British Airways onder de oude regels de bagage op Heathrow al labelen naar Sydney, ook als de passagier een ticket Heathrow-Dubai en een ticket Dubai-Sydney gekocht had.
Dat is met de nieuwe regels niet meer verplicht; maatschappijen krijgen de keuze. In het bovenstaande voorbeeld moet een reiziger in dat geval dus in Dubai door de douane, zijn koffers ophalen, weer inchecken bij Qantas en weer door de douane. Bij één ticket van Londen Heathrow naar Sydney verandert er niets.
Onder andere Qatar Airways, Cathay Pacific en Finnair laten passagiers sinds 1 juni weer opnieuw inchecken. “Als de tickets geboekt zijn in twee boekingen, moeten passagiers hun bagage weer ophalen tijdens de overstap. Dit verkleint de impact van veranderingen die buiten onze invloed vallen”, stelt Qatar Airways.
Keuzevrijheid
Volgens een woordvoerder van Oneworld zijn maatschappijen vrij om te kiezen welke service ze aanbieden. British Airways en LATAM hanteren ook de nieuwe regels. Qantas past ze vanaf 1 september toe. De andere maatschappijen, waaronder American Airlines en Malaysia airlines, houden de service zoals het nu is.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!