De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers VNV heeft een open brief geschreven aan haar Franse zusterbond SNPL, waarin de VNV het gebrek aan coördinatie en samenwerking tussen beide bonden bij Air France-KLM betreurt.
In de brief wijst voorman Steven Verhagen erop dat er vrijwel geen contact- en informatiedeling is. “Geen overleggen tussen de leiders zoals dat is opgesteld, geen telefoonverkeer, bijna geen emailverkeer. En dit is al bezig sinds het begin van 2015.”
Tegen Up in the Sky zegt hij dat VNV de stakingen van de Franse vliegers “onbestaanbaar” vindt. “Het is te vroeg, de nieuwe ceo moet nog aantreden en er liggen issues op tafel die meer dan de partijen AF en SNPL aan gaan, ook KLM en VNV.”
Tegen huidige Franse stakingen
Daarnaast gaat Verhagen in op het voornemen van nieuwe stakingen bij de Fransen, juist op dit moment. “Het bedrijf staat er slecht voor; het recente herstel is vooral door de lage olieprijs. Het bedrijf heeft juist nu inkomsten nodig om te kunnen investeren in de toekomst. Een staking is volgens VNV het verkeerde middel. VNV wijst erop dat de Nederlandse piloten wel tot een CAO met de maatschappij is gekomen. De Nederlandse vliegers leveren volgens hem flink in.
In de brief gaat Verhagen ook in op twee punten die de Fransen dwarsliggen: de groeibalans tussen KLM en Air France en de herstructurering van Transavia. De VNV wil de afgesproken balans niet opgeven en is bereid om samen te werken met de Fransen over de verdeling van vluchten, maar dat is tot op heden nog niet gelukt.
VNV kon in 2014 niet ‘meestaken’
VNV zegt de staking van de Franse piloten in 2014 sterk ondersteund te hebben. “In Nederland mag niet gestaakt worden om maatregelen bij een ander bedrijf, maar we stonden ferm achter de staking”. De huidige stakingen bij Air France bestempelt Verhagen als een “heel ander verhaal.” Tegen Up verduidelijkt Verhagen de passage in de brief: “Het gaat om de solidariteit toen en het feit dat we toen op een lijn zaten en nu niet. Het gaat niet om wel of niet staken in 2014.”
Transavia
Ook over Transavia zijn er verschillende opvattingen. “Natuurlijk willen we de positie van AF-piloten niet ondermijnen. Maar we moesten voorkomen dat er een spin-off van Transavia kwam, waarin piloten niet vertegenwoordig waren. En we hebben op papier laten zetten dat er geen vluchten van Transavia vanaf München naar Frankrijk zouden gaan.” Verhagen zegt ook dat een staking bij het ene bedrijf (KLM) over maatregelen bij een ander bedrijf (Transavia) niet is toegestaan in Nederland. Dit is anders dan in Frankrijk. Omdat VNV geen actie middelen had, heeft het besloten mee te werken om “aan tafel te zitten in plaats van op het menu te staan.”
Verder gaat Verhagen nog in op een aantal voorvallen waar onduidelijkheden over waren. Hij besluit de brief met de hoop dat dit gezien wordt ‘als een poging om onze goede relatie nieuw leven in te blazen’.
De hele brief is hier te lezen
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!