Aanslagen zoals onlangs in Orlando, beïnvloeden het gedrag van zakenreizigers en zij die verantwoordelijk zijn voor de reiziger, de travel managers. Zakenreizigers zijn weliswaar minder vatbaar voor aanslagen dan toeristen, maar ze passen hun gedrag wel degelijk aan.
Orlando
Dat blijkt uit onderzoek van The Association of Corporate Travel Executives (ACTE), in samenwerking met Business Travel Magazine (USA) en American Express Global Business Travel. “De aanslag in Orlando is er een in een lange reeks van aanslagen die zich richten op plaatsen waar locals en toeristen samenkomen. Veel aanslagen, in Tunesië, Istanbul en Brussel waren specifiek gericht op toeristen. Een aantal aanslagen, in het bijzonder die op grote hotels, zijn ook gericht op de zakenreiziger,” stelt ACTE.
Duty of care
Het onderzoek, waarvan de voorlopige resultaten nu zijn gepubliceerd, wijst uit dat met name Amerikaanse zakenreizigers huiverig zijn om af te reizen naar het Midden-Oosten, Afrika èn West-Europa. De ondervraagden noemden vooral landen als Frankrijk, Turkije, België en Egypte. Degenen die zorg dragen voor de reizende medewerkers, vaak travel managers, hebben als gevolg van de aanslagen meer aandacht voor de zogenoemde duty of care -het bedrijf is verantwoordelijk voor de veiligheid van werknemers- en besteden meer tijd en aandacht aan risk assessment.
“Veel van hen zoeken professioneel advies van reisagenten en specialisten op dit gebied als SOS International,” concludeert ACTE. Ook wordt er meer gekeken naar reisadviezen die worden afgegeven door overheden. Bedrijven maken steeds vaker gebruik van (technische) mogelijkheden waarbij ze ten allen tijden weten waar hun reizigers zijn.
Bleisure
Bijna vier op de tien ondervraagden geeft aan dat ze minder geneigd zijn om de zakenreis te combineren met vrije tijdsbesteding (leisure), ook wel bleisure genoemd. Die trend was de afgelopen jaren juist in opkomst; zakenreizigers die een paar dagen aan hun zakelijke verblijf vastknopen om de toeristische attracties op een bestemming te bezoeken. Meer dan 60 procent van de corporate reizigers maakt zich nu in het algemeen meer zorgen over het maken van een zakenreis dan een jaar geleden.
ACTE tekent bij de conclusies van het onderzoek aan dat voornamelijk Amerikaanse bedrijven en travel managers zijn geïnterviewd voor het het onderzoek. “Het is echter meer dan waarschijnlijk dat het sentiment de zorgen van zakenreizigers wereldwijd weergeeft.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

