Air India zet 130 flight attendants op non-actief. De medewerkers zijn te zwaar volgens Indiase regels.
De luchtvaartautoriteiten kan de regel niet versoepelen, stelt de Indiase krant The Telegraph. De regels zijn volgens de autoriteiten vastgesteld op technische en efficiencygronden en kunnen daarom niet versoepeld worden. Fittere medewerkers handelen beter in noodsituaties, is de redenering van de autoriteiten. Te zware medewerkers mogen niet meer vliegen.
“We hebben de optie om de flight attendants te schorsen of om hen te vragen vrijwillig uit dienst te gaan”, zegt een personeelsmedewerker van de maatschappij tegen The Telegraph. Vorig jaar zette Air India de medewerkers nog op de grond aan het werk.
regels
Alle Indiase airlines moeten sinds 2014 hun flight attendants indelen in gewichtscategorieën op basis van het BMI. Een waarde tussen 18 en 22 betekent ‘normaal’, tussen 22 en 27 ‘overgewicht’ en een BMI boven 27 krijgt de kwalificatie ‘obesitas.’ Deze waarden gelden voor vrouwen, voor mannen gelden iets hogere waarden.
Bij een onderzoek bleken volgens Indiase media 600 flight attendants van Air India te zwaar. Na trainingsprogramma’s bleven 130 te dikke medewerkers over. De maatschappij probeerde voor hen nog dispensatie te krijgen. “Ze zijn onze senior staff en kunnen internationale vluchten beter aan dan de jongere medewerkers”, stelt een woordvoerder van Air India. Nu de autoriteiten die dispensatie weigeren, moet Air India de medewerkers op non-actief zetten.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!